Följ Avfall Sverige på Facebook
Följ Avfall Sverige på Twitter
2017-08-15

Privata aktörers borttransport av hushållsavfall strider mot miljöbalken

Privata aktörer erbjuder borttransport av hushållsavfall

Olika aktörer har etablerat sig som erbjuder borttransport av grovavfall från fastigheter utan att vara en av kommunen upphandlad privat utförare avseende sådan borttransport alternativt att efter beslut inneha dispens för borttransporten. Eftersom kommunen har en lagreglerad ensamrätt att borttransportera hushållsavfall strider den typen av borttransport mot miljöbalkens regler. Agerandet blir en fråga för tillsynsmyndigheten i den enskilda kommunen att granska.  

Kommunens ensamrätt

Av miljö- och hälsoskyddsskäl har kommunen enligt 15 kap. 20 § miljöbalken (1998:808) givits ett ansvar att borttransportera hushållsavfall för återvinning och bortskaffande. Lagstiftaren har givit kommunerna denna ensamrätt i syfte att säkerställa att hushållsavfall som uppstår ska tas om hand på ett miljö- och hälsomässigt godtagbart sätt.  Detta ansvar är reglerat som en ensamrätt för kommunen (j fr 15 kap. 24 § första stycket miljöbalken). Överträdelse av denna ensamrätt är straffsanktionerad med dagsböter enligt 29 kap. 9 § 14 p. miljöbalken. Detta indikerar att lagstiftaren ser denna ensamrätt som betydelsefull.

Kommunens ramar

Med stöd av miljöbalken är varje kommun skyldig att utfärda en renhållningsordning med däri ingående avfallsföreskrifter. Med stöd av miljöbalken och avfallsförordningen (2011:927) har kommunen givits bemyndigande att närmare reglera hur hushållsavfall ska hanteras i den enskilda kommunen. Avfallsföreskrifterna är bindande normföreskrifter och gäller för alla fastighetsägare i kommunen med mindre än att undantag medges utifrån generella regler i 15 kap. miljöbalken samt de undantagsregler som framgår av respektive kommuns avfallsföreskrifter.

Bemyndigandena ger utrymme för att föreskriva att fastighetsägare själva får transportera grovavfall till återvinningscentralen. Detta i syfte att kunna erbjuda en god service när det gäller utsorteringen av grovavfall, vilken i allmänhet sker i 18-20 fraktioner vid återvinningscentralerna. Det är en servicenivå som är svår att tillhandahålla vid varje enskild fastighet.

I Avfall Sveriges och Sveriges Kommuner och Landstings underlag för avfallsföreskrifter (Rapport 2017:01) finns följande förslag till reglering avseende grovavfall (bilaga 1):

”Grovavfall från hushållen lämnas vid återvinningscentral. På återvinningscentralen ska avfallet sorteras och lämnas enligt instruktioner på plats. All övrig transport av grovavfall från fastighet ska utföras genom kommunens försorg. Hämtning från fastighet kan beställas separat enligt kommunens avfallstaxa”.

Fastighetsägares egen transport av grovavfall till ÅVC och avgifter

Om kommunen i avfallsföreskrifterna har reglerat att fastighetsägare själva får transportera grovavfall till återvinningscentralen gäller detta generellt i kommunen. Sådan transport av grovavfall strider inte mot kommunens ensamrätt att transportera hushållsavfall om kommunen för fastighetsägare har reglerat en möjlighet att själv transportera grovavfall till ÅVC. ÅVC är då den angivna insamlingspunkten för grovavfall.

Både en ägare till en enskild fastighetsägare och en ägare till ett flerbostadshus är fastighetsägare i avfallsföreskrifternas mening. Eftersom avfallsföreskrifterna med stöd av bemyndiganden i miljöbalken och avfallsförordningen riktar sig till fastighetsägare finns det inte något formellt hinder mot att begränsa fastighetsägare till flerbostadshus att transportera grovavfall i form av hushållsavfall till ÅVC. Av avgifts- och praktiska skäl har dock många kommuner avgränsat rätten att utan särskild avgift (d v s inbakat i grundavgiften) lämna grovavfall till enskilda som transportera in avfall till ÅVC. Detta eftersom det annars kan uppstå gränsdragningsproblem mot andra verksamhetsutövare som nyttjar ÅVC (t ex hantverkare). Det blir svårt för personalen vid ÅVC att argumentera för att en fastighetsskötare ska få köra in grovavfall från fastigheten utan avgift medan en hantverkare ska betala. Rent formellt finns det en skillnad eftersom hantverkarens avfall utgör annat avfall än hushållsavfall och därmed inte ska belasta taxan, men argumentationen på plats blir svår för personalen.

Att verksamhetsutövare inte får lämna hushållsavfall utan avgift vid ÅVC strider inte mot den i kommunallagen reglerade likställighetsprincipen. Utifrån den med stöd av 27 kap. 4 § miljöbalken utfärdade avfallstaxan syftar likställighetsprincipen till att behandla alla fastighetsägare i taxekollektivet lika när det gäller uttag av avfallsavgifter i enlighet med avfallstaxan. Det vill säga att samma tjänst ska som huvudregel debiteras samma avgift. Detta innebär att verksamhetsutövare, med stöd av avfallstaxan, kan debiteras särskilt för avlämnande av hushållsavfall vid ÅVC (till skillnad från enskilda fastighetsägare som debiteras via grundavgiften).

Kommunen är skyldig att hämta efter begäran

Emellertid är kommunen skyldig att borttransportera hushållsavfall från en enskild fastighet om fastighetsägaren begär det och det inte är oskäligt med hänsyn till omständigheterna (j fr 15 kap. 20 § 2 p. miljöbalken). Sådan borttransport får då debiteras särskilt i enlighet med kommunens avfallstaxa.

De krav på sortering av hushållsavfall som kommunen reglerar i avfallsföreskrifterna gäller alla fastighetsägare i kommunen, såväl enskilda fastighetsägare som ägare av flerfamiljsfastigheter. Detta innebär att ägare av flerbostadshus i enlighet med kommunens avfallsföreskrifter är skyldiga att sörja för att det går att sortera ut grovavfall vid eller i anslutning till fastigheten, som sedan borttransporteras av kommunen eller kommunens entreprenör.

Borttransport efter dispensbeslut

Med stöd av 15 kap. 25 § första stycket 1p. miljöbalken kan genom beslut dispens meddelas från kommunens ensamrätt. En sådan dispens skulle formellt kunna innefatta borttransport av hushållsavfall från en fastighet. Det vill säga att en privat utförare medges dispens med att utföra borttransport av till exempel grovavfall till ÅVC från ett antal angivna fastigheter. Sådan borttransport skulle då ske yrkesmässigt och den kräver tillstånd eller anmälan enligt avfallsförordningen beroende på vilka mängder det handlar om. Det krävs eventuellt också yrkestrafiktillstånd från länsstyrelsen. Det avfall som samlas in av en sådan privat utförare får anses uppstå som en följd av den insamlingsverksamhet som bedrivs. Mot bakgrund av den bedömningen äger kommunen rätt att debitera mottagningsavgift när avfallet lämnas vid ÅVC som annat avfall än hushållsavfall.



<- Tillbaka till: Nyhetsarkiv

I korthet

2017-03-14 Kraftigt ökande antal överprövningar

Antalet överprövade upphandlingar ökar kraftigt. Under fjolåret lämnades sammanlagt 4 188 ärenden in till landets förvaltningsrätter. Även om antalet överprövningsärenden inte är detsamma som antal överprövade upphandlingar då en och samma upphandling kan få flera målnummer om den överprövas av flera anbudsgivare, går utvecklingen emot regeringens mål att minska antalet.


2017-03-13 En miljard till Klimatklivet

Naturvårdsverket har stöttat klimatsmarta åtgärder över hela landet med mer än 1 miljard kronor sedan hösten 2015, genom satsningen Klimatklivet. Tillsammans med mottagarnas egna investeringar har totalt 2,6 miljarder kronor satsats. Satsningen har gett många angelägna samhällsomställningar på kort tid visar en utvärdering som gjorts på uppdrag av Naturvårdsverket.


2017-03-10 Regeringen föreslår fler åtgärder för att förebygga avfall

Ett nytt lagförslag ska ge regeringen möjlighet att besluta om avfallsförebyggande åtgärder. I en proposition föreslås att regeringen, eller den myndighet regeringen bestämmer, ska kunna besluta om föreskrifter om avfallsförebyggande åtgärder. Åtgärderna ska vara av särskild betydelse för skyddet av människors hälsa eller miljön.


2017-03-09 Förordningar om producentansvar skjuts fram

Regeringen har beslutat att skjuta fram ikraftträdandet av flera förordningar som rör producentansvar för returpapper och förpackningar. Nyckelbestämmelserna ska enligt beslutet börja tillämpas första gången i fråga om förpackningsavfall och returpapper som samlas in vid utgången av mars 2020.


2017-03-08 Ny vägledning förtydligar krav på väderskydd av vitvaror på ÅVC

Naturvårdsverket har släppt en vägledning som förtydligar vad som gäller för väderskydd av el-avfall på ÅVC. I de nya föreskrifterna ges möjlighet till undantag från försiktighetsmåtten.


Avfall och Miljö är Sveriges enda renodlade avfallstidning. Här finns de djuplodande artiklarna, de förklarande exemplen och den tydliga analysen. Artiklarna skrivs av branschens egna experter och hela 80 procent av läsarna har direkt nytta av tidningen i sitt arbete. 

Läs mer