Följ Avfall Sverige på Facebook
Följ Avfall Sverige på Twitter
2014-06-13

Kampanj om förebyggande och återanvändning

Förebyggande av avfall och återanvändning är de två fokusområdena för nästa gemensamma kampanj som startar i januari.

Målet med kampanjen är att minska mängden avfall och att få hållbar konsumtion att bli en vana. Stort fokus kommer att läggas på hållbar konsumtion, samutnyttjande, reparation och återbruk och vi koncentrerar oss till mat- textil- och elektronikavfall.

Upplägget är detsamma som tidigare år, med nationell och lokal kommunikation som går hand i hand. Kansliet driver den nationella delen av kommunikationen och medlemmarna driver den lokala/regionala kommunikationen. Kansliet tar fram ett kampanjmaterial som varje medlem fritt kan använda och anpassa efter egna förhållanden. Materialet kommer att finnas för nedladdning på medlemssidorna och tanken är att det ska fungera både i köpta kanaler – annonser, tv, radio – och i sociala media och PR-sammanhang. Officiell kampanjstart blir januari 2015.

Arbetet med kampanjkonceptet har pågått hela våren och cirka 300 medlemmar har deltagit i diskussionerna.

Undersökningar visar att människor mellan 20-30 år är en viktigt grupp att nå. De är miljömedvetna, men också storkonsumenter och de undersökningar vi låtit göra visar att kopplingen mellan miljömedvetenhet och konsumtion inte är så stark. Vi vill få målgruppen att förstå sambandet mellan förebyggande av avfall och konsumtion och få dem att minska sitt avfall genom att konsumera mer hållbart.

Kampanjkonceptet har presenterats för styrelsen, årsmötet och utvecklingskommittén. Under hösten planerar vi också att försöka delta i regionala träffar, arbetsgruppsmöten och liknande i mesta möjliga omfattning. Vi ger också ut ett digitalt kampanjbrev till medlemmarna. Hör av er till kommunikationschef Anna-Carin Gripwall om ni vill ha kampanjbrevet eller har frågor och synpunkter om kampanjen, maila till anna-carin.gripwall@avfallsverige.se



<- Tillbaka till: Nyhetsarkiv

I korthet

2017-08-09 1,2 miljarder att söka från Klimatklivet

Nu har en ny ansökningsomgång till Klimatklivet öppnat. Det finns 1,2 miljarder kronor som företag, kommuner, landsting, ideella föreningar och andra organisationer kan söka till lokala klimatåtgärder. Investeringsstödet kan bland annat ges till projekt inom transporter, energieffektivisering, infrastruktur, avfall, fjärrvärme och informationsspridning.


2017-07-17 Erfarenhetsutbyte med Storbritannien

Det framgångsrika EU-finansierade Leonardo-programmet får nu en uppföljare. DAKOFA, Avfall Sverige och CIWM (The Chartered Institution of Wastes Management) har med stöd av Köpenhamns stad och Rambøll tecknat avtal om att inrätta ett nytt program för erfarenhetsutbyte inom avfallssektorn mellan Danmark, Sverige och Storbritannien.


2017-07-13 Tillåtet med olika avgifter under en övergångsperiod

Kammarrätten i Jönköping fastställer Jönköpings kommuns beslut om differentierad avfallstaxa under en övergångsperiod.


2017-07-11 72 procent av svenskarna köper kläder som de egentligen inte behöver

Den genomsnittlige svensken köper 12,5 kg nya plagg per år men bara 0,9 kg second hand. 72 procent av svenskarna säger att de fortfarande köper kläder och skor som de egentligen inte behöver, och hela 14% av svenskarna slänger fortfarande kläder och skor i soporna. Siffrorna kommer från Tradera och Avfall Sveriges hållbarhetsundersökning, där svenskarnas relation till second hand presenteras.


2017-07-03 Samarbete krävs för en av vår tids stora miljöutmaningar

Samarbete krävs för en av vår tids stora miljöutmaningar ”Mängden plast i vårt avfall måste minska och vi måste använda den plast vi har mer resurseffektivt”. Det skriver en rad skribenter i en debattartikel i Aktuell hållbarhet 3 juli. De lyfter en rad bra förslag. Men vi saknar några, som skulle göra det möjligt att på allvar ta sig an plastfrågan ur ett cirkulärt perspektiv.


Avfall och Miljö är Sveriges enda renodlade avfallstidning. Här finns de djuplodande artiklarna, de förklarande exemplen och den tydliga analysen. Artiklarna skrivs av branschens egna experter och hela 80 procent av läsarna har direkt nytta av tidningen i sitt arbete. 

Läs mer