Följ Avfall Sverige på Facebook
Följ Avfall Sverige på Twitter
2017-07-11

72 procent av svenskarna köper kläder som de egentligen inte behöver

Med tanke på att den genomsnittlige svensken köper 12,5 kg nya plagg per år och 0,9 kg second hand, är en omställning till en mer hållbar modekonsumtion en viktig fråga för vårt klimat. En majoritet av svenskarna (72 %) säger att de fortfarande köper kläder och skor som de egentligen inte behöver, en i stort sett oförändrad siffra jämfört med för 3 år sedan (då den var 73%). Siffrorna kommer från Tradera och Avfall Sveriges hållbarhetsundersökning, där svenskarnas relation till second hand presenteras.

På frågan om hur stor andel av kläderna i garderoben som man har använt det senaste året anger nästan 4 av 10 svenskar (37%) att de bara använder hälften – eller mindre. Främst är det yngre kvinnor som handlar för mycket. 52 % av kvinnorna 30-39 år uppskattar att hälften eller mer av det som de har i garderoben sällan eller aldrig används. 62 % av kvinnorna 30-39 år uppger att de handlar kläder och skor de egentligen inte behöver mer än 1 gång per år.

En av de mest beklämmande siffrorna är att 14% av svenskarna fortfarande slänger kläder och skor i soporna. Män slänger i betydligt högre utsträckning plagg än kvinnor (20 % jämfört med 8 %).

– En stor del av dessa plagg skulle säkert kunna återanvändas. Vi behöver förlänga livscykeln för våra kläder för miljöns skull. Vi behöver satsa mer på allmän upplysning kring detta, säger Anna-Carin Gripwall, Avfall Sverige.

En majoritet (59%) skänker kläder de inte använder till välgörenhet, till kommunens insamlingskärl eller till secondhandbutiker, 14% slänger, 8% sparar i garderob, 7% säljer, 7% ger till vänner.

Andelen som säljer vidare sina plagg har i stort sett fördubblats jämfört med för tre år sedan (7% jämfört med 3,6%). Kvinnorna säljer i betydligt högre utsträckning vidare sina plagg jämfört med män (10 % jämfört med 3 %).

– Dessa siffror stämmer väl överens med försäljningsutvecklingen på Tradera. Kläder är Traderas största kategori och bara under den här våren har antalet sålda plagg på Tradera ökat med hela 21%, vilket såklart är glädjande. Genom att sälja vidare sina plagg så får de ett längre liv, vilket är bra för vår planet, säger Sofia Hagelin, presschef Tradera.

5 tips för att få bukt med en överfull garderob

1. Rensa mycket och ofta! Om du inte använt ett plagg under det senaste året – så skänk eller sälj det.

2. Dela in de utrensade plaggen i en hög med sådant du kan sälja vidare (t ex märkesplagg, knappt använda plagg, fina vintageplagg) och en hög med sånt som är för slitet / urtvättat som du kan skänka bort.

3. Organisera garderoben utifrån säsong. När sommarkläderna åker fram plockar du bort vinterkläderna och tvärtom. Rensa varje gång du byter säsong.
4. Osäker på vad som inte används? Testa att hänga alla galgar åt fel håll i garderoben. När du använt ett plagg och hänger tillbaka det så vänder du galgen åt rätt håll. På så sätt ser du vilka kläder som aldrig används och att det är dags att skänka eller sälja dessa.

5. Känns uppdraget för stort? Sätt upp delmål. Ta en låda, hylla eller viss typ av kläder i taget.

5 tips för att få högsta pris för sina begagnade plagg på auktion

1. Ta bra bilder i bra ljus. Både bakifrån, framifrån och närbilder.

2. Var ärlig och utförlig i din beskrivning. Finns det fickor? Hur är skicket? Är den stor eller liten i storlek? Och glöm inte tvättråd.

3. Sätt ett lågt utropspris. Då kommer fler att delta i budgivningen och chansen att slutpriset blir högre ökar.
4. Två veckor är en bra tid att låta annonsen ligga ute. Då hinner många se den.

5. Dela din annons i dina sociala flöden så fler ser den.



<- Tillbaka till: Nyhetsarkiv

I korthet

2017-04-06 Ytterligare en halv miljard till Klimatklivet föreslås

I vårändringsbudgeten föreslår regeringen att Klimatklivet förstärks med ytterligare 500 miljoner kronor i år. Med den föreslagna satsningen väntas Klimatklivet minska de årliga utsläppen med ca 1,5 miljon ton koldioxidekvivalenter. Det motsvarar en femtedel av de totala årliga utsläppen från alla bensinbilar i Sverige.


2017-04-03 Säljaren ska informera om plastkassar

Från den 1 juni ska alla som säljer eller ger bort plastkassar informera konsumenterna om hur plastkassar påverkar miljön, fördelarna med färre kassar och hur vi kan minska antalet kassar. Naturvårdsverket har tagit fram en vägledning som alla som säljer eller ger bort plastbärkassar kan använda. I vägledningen finns information om hur förordningen ser ut, vilka plastkassar som omfattas, hur informationen kan gå till och en argumentsamling.


2017-03-31 Benchmarking för effektivare biogasproduktion

Många åtgärder har vidtagits för att skapa bättre förutsättningar och kontinuitet för biogasbranschen. Men anläggningarna har också mycket att vinna på att dela med sig av sin kunskap och lära sig av varandra. Benchmarking av nyckeltal erbjuder anläggningarna kompletterande information till förbättringsarbete och effektivisering vilket i sin tur leder till bättre och billigare biogasproduktion visar en ny studie.


2017-03-28 Vad tycker du om våra nyhetskanaler?

Nu har du chansen att vara med och påverka avfallsbranschens egen tidning och nyhetsbrev. Vi genomför just nu en enkätundersökning om Avfall Sveriges tidning Avfall och Miljö och vårt nyhetsbrev. Genom att besvara enkäten kan du bidra till att vässa våra nyhetskanaler. En inbjudan skickas ut till vissa kontaktpersoner, men alla läsare kan lämna sina synpunkter. I nr 2 av Avfall och Miljö samt i kommande nyhetsbrev finns länk till enkäten.


2017-03-24 Bonus för nya bilar med låga utsläpp av koldioxid

Regeringen har nu presenterat sitt förslag till bonus–malus-system, ett system där miljöanpassade fordon med relativt låga utsläpp av koldioxid premieras vid inköpstillfället med en bonus medan fordon med relativt höga utsläpp av koldioxid belastas med högre skatt. Huvudmotivet för systemet är att öka andelen miljöanpassade fordon med lägre koldioxidutsläpp.


Avfall och Miljö är Sveriges enda renodlade avfallstidning. Här finns de djuplodande artiklarna, de förklarande exemplen och den tydliga analysen. Artiklarna skrivs av branschens egna experter och hela 80 procent av läsarna har direkt nytta av tidningen i sitt arbete. 

Läs mer