Följ Avfall Sverige på Facebook
Följ Avfall Sverige på Twitter
2017-02-23

Lagrådsremiss om ny kommunallag

Regeringen har lämnat över en lagrådsremiss om en ny kommunallag till Lagrådet för granskning. Den nya kommunallagen, som föreslås träda i kraft den 1 januari 2018, innebär inte några grundläggande förändringar för organisationsfriheten eller vilka befogenheter kommuner och landsting har.

I den nya lagen har språket uppdaterats och förtydligats och innehållet har fått en delvis ny struktur. Dessutom innebär förslaget bland annat att: 

  • fullmäktige ska få en möjlighet att ge kommun- eller landstingsstyrelsen utökade möjligheter att styra organisationen
  • det tydliggörs att kommuner och landsting kan besluta att ge kommunal- och landstingsråd möjlighet att vara föräldralediga
  • varje kommun och landsting ska ha en högsta beslutande tjänsteman som ska vara underställd styrelsen
  • den kommunala anslagstavlan ska vara webbaserad
  • det införs ett krav på att revisorernas budget ska beredas av fullmäktiges presidium
  • de sakkunniga revisionsbiträdenas roll stärks
  • kommunala beslut som inte kan rättas ska som huvudregel inte verkställas innan de fått laga kraft.

En viktig fråga är den kommunala avfallshanteringens status som tjänst av allmänt intresse (service of general interest, SGI). Det är Avfall Sveriges ståndpunkt sedan tidigare att det tydligt ska uttalas att kommunernas avfallshantering är en tjänst av allmänt intresse. Många av EU:s medlemsstater har ålagt kommunerna ett ansvar för insamling, återvinning och bortskaffande av hushållsavfall. Detta bekräftar arten av dessa tjänster som tjänster av allmänt intresse. 

I utredningsdirektiven till Kommunallagsutredningen (dir. 2012:105) uttalade regeringen att regeringen ansåg att många av de välfärdstjänster som tillhandahålls av svenska kommuner och landsting, såsom bland annat hälso- och sjukvård, äldreomsorg, barn- och ungdomsutbildning, renhållning och avfallshantering sannolikt kan definieras som tjänster (ekonomiska eller icke-ekonomiska) av allmänt intresse.1  

Kommunallagsutredningen uttalade också att det borde införas en bestämmelse om att kommuner och landsting inom sina befogenheter får tillhandahålla tjänster av allmänt intresse enligt fördraget om europeiska unionens funktionssätt (EUF-fördraget). Något sådant förslag har dock regeringen inte valt att gå fram med i den aktuella lagrådsremissen. 

I nu gällande kommunallag (1991:900) uttrycks den så kallade lokaliseringsprincipen i 

2 kap. 1 §. I bestämmelsen anges bland annat att kommunen själv får ha hand om sådana angelägenheter av allmänt intresse som har anknytning till kommunens område eller dess medlemmar. 

En något reviderad bestämmelse föreslås i den nu aktuella lagrådsremissen (förslag till 2 kap. 1 § kommunallagen), med följande lydelse: 

Kommuner och landsting får själva ha hand om angelägenheter av allmänt intresse som har anknytning till kommunens eller landstingets område eller dess medlemmar.

Frågan om allmänintresset får enligt regeringen bedömas med utgångspunkt i om det är lämpligt, ändamålsenligt och skäligt att kommunen eller landstinget befattar sig med angelägenheten. Regeringen uttalar i lagrådsremissen att det kommunalrättsliga allmänintresset enligt bestämmelsen inte är detsamma som motsvarande begrepp inom unionsrätten. I stor utsträckning torde dock begreppen motsvara varandra och avse samma företeelse, anger regeringen. 2

Den kommunala kompetensen för kommunal renhållning uttrycks som sådan i 15 kap. 20 § miljöbalken. Utifrån vad som anges i nämnda 2 kap. 1 § förslaget till kommunallag finns det också utrymme för att göra bedömningen att kommunal renhållning utgör en tjänst av allmänt intresse, även om detta nu alltså inte uttrycks uttryckligen i lagstiftningen.  

1   Kommunallagsutredningens betänkande SOU 2015:24 En kommunallag för framtiden, Del A s. 389. 

2  Lagrådsremiss, En ny kommunallag, 16 februari 2017 s. 296 f.



<- Tillbaka till: Nyhetsarkiv

I korthet

2017-06-28 Fel neka skattelättnad för importerad biogas

Energimyndigheten gjorde fel när Eon Biofor nekades skattelättnader för biogasimport från Tyskland till Sverige. Det framgår av ett förhandsavgörande från EU-domstolen.


2017-06-27 Beslut om den farliga egenskapen för ekotoxiskt

EU-kommissionens förslag till avfallsbedömningskriterier för den farliga egenskapen ekotoxiskt (HP 14) har nu godkänts och träder i kraft 5 juli 2018.


2017-06-16 Riksdagen har röstat igenom ett klimatpolitiskt ramverk

Riksdagen har antagit ett klimatpolitiskt ramverk för Sverige. Ramverket består av nya klimatmål, en klimatlag och ett klimatpolitiskt råd och baseras på förra årets överenskommelse inom den parlamentariska Miljömålsberedningen.


2017-06-05 Viktig koppling mellan avfallshantering och marint skräp

Sverige och Fiji var värdar för FNs Havskonferens, som hölls i New York 5-9 juni. Under konferensen uppmärksammade Naturvårdsverket kopplingen mellan avfallshantering och marint skräp genom att lyfta fram svenska erfarenheter av att bygga en fungerande avfallshantering, och hur viktig medvetenhet och delaktighet hos allmänheten är för att lyckas.


2017-06-02 Största källorna till utsläpp av mikroplast

Naturvårdsverket har identifierat vilka källor som står för de största utsläppen av mikroplast i Sverige. Slitage av däck och vägar, konstgräsplaner, industriell produktion och hantering av primärplast, tvätt av syntetfibrer, båtbottenfärg och nedskräpning är de källor som i första hand bör åtgärdas. De här källorna är också de som står för de största utsläppen av mikroplast enligt den kartläggning som gjorts.


Avfall och Miljö är Sveriges enda renodlade avfallstidning. Här finns de djuplodande artiklarna, de förklarande exemplen och den tydliga analysen. Artiklarna skrivs av branschens egna experter och hela 80 procent av läsarna har direkt nytta av tidningen i sitt arbete. 

Läs mer