Följ Avfall Sverige på Facebook
Följ Avfall Sverige på Twitter
2017-04-19

Avfallsdirektivet inget hinder för debitering utifrån uppskattade mängder

Enligt en dom från EU-domstolen utgör avfallsdirektivet inte något hinder för debitering av avfallsavgifter utifrån uppskattade mängder avfall. 

Bakgrunden är att en kroatisk domstol begärde förhandsavgörande av EU-domstolen avseende hur avgiften för insamling och hämtning av hushållsavfall ska beräknas enligt unionsrätten. 

I det nationella avgörandet hade två fastighetsägare blivit fakturerade för hushållsavfallsinsamling efter storleken på den avfallsbehållare som de hade och inte för den faktiska mängd avfall de producerade. Fastighetsägarna invände mot att de skulle betala den del av fakturorna som bland annat avsåg återvinning och deponering samt den särskilda avgift som syftade till att finansiera det kommunala bolagets investeringar för återvinning. 

Domstolen ställde följande frågor:

”Hur ska avgiften för insamling och hämtning av hushållsavfall beräknas enligt unionsrätten? Ska unionsmedborgarna betala fakturor avseende insamling och hämtning av kommunalt avfall på grundval av volymen av de soptunnor eller containrar som har tömts eller på grundval av mängden sopor som har hämtats, och ingår annat i avgiften?”

Tolkningsfrågorna rör artikel 14 om principen om att förorenaren betalar och artikel 15 om finansieringen av kostnaden för avfallshantering i ramdirektivet 2008/98/EG om avfall. Om en avfallstjänst tillhandahålls kollektivt ska den enligt artikel 15 debiteras alla i kollektivet i egenskap av ”innehavare” (avfallsproducenten eller den fysiska eller juridiska person som är i besittning av avfallet).

EU-domstolen konstaterar att det inte finns några EU-rättsliga bestämmelser som förpliktigar medlemsstaterna att använda en exakt metod för finansieringen av kostnaden för bortskaffande av kommunalt avfall. Därför konstaterar domstolen att en medlemsstat kan välja fritt om finansieringen ska säkerställas genom en skatt, en avgift eller på något annat sätt. Mot den bakgrunden konstaterar domstolen att användningen av ett faktureringsunderlag som bygger på volymen av de behållare som tillhandahålls kunderna, bland annat utifrån fastighetens yta och användning, göra det möjligt att beräkna kostnaden för bortskaffande av avfallet och fördela den mellan de olika innehavarna, eftersom denna parameter direkt kan påverka storleken på kostnaden. 

Av den anledningen ansåg inte domstolen att nationell lagstiftning som föreskriver en avgift för finansiering av hantering och bortskaffande av kommunalt avfall som beräknas på grundval av en uppskattning av mängden avfall som produceras och inte på grundval av vikten av det avfall som faktiskt producerats och överlåtits till insamling därmed inte kan anses stå i strid med ovan nämnda artiklarna 14 och 15. 

Detsamma gäller införandet av en tilläggsavgift som syftar till att finansiera investeringar som är nödvändiga för hanteringen av avfallet, inklusive återvinning. Enligt artikel 15.1 ska nämligen medlemsstaterna vidta nödvändiga åtgärder för att se till att avfallsproducenterna tillsammans bidrar till investeringar som är nödvändiga för att uppnå målen i artiklarna 11.1-4 (återvinningsmål) och 15.1.

Vidare konstaterar domstolen att ”även om berörda nationella myndigheter har ett stort utrymme för skönsmässig bedömning på unionsrättens nuvarande stadium vad gäller prisberäkningen ankommer det på nationell domstol att kontrollera om inte begärt pris och tilläggsavgift medför att vissa ’innehavare’ påförs uppenbart oproportionerliga kostnader i förhållande till mängden avfall eller det slags avfall som de kan producera”. Hänsyn ska, enligt domstolen, bland annat tas till kriterier rörande typen av fastighet som besitts, fastighetens yta och användning, ”innehavarens” kapacitet att producera avfall, tillhandahållna tjänsters volym liksom hur ofta uppsamling sker, eftersom dessa parametrar kan påverka kostnaden för hanteringen och bortskaffandet av avfall. 

Utifrån domen konstaterar Avfall Sverige att de ramar som finns i den svenska lagstiftningen för uttag av avfallsavgifter (27 kap. 4-6 §§ miljöbalken) och kommunallagens självkostnads- och likställighetsprinciper inte kan bedömas stå i strid med avfallsdirektivets ramar för avgiftsuttag. Detsamma gäller kommunens möjlighet att debitera avfallsavgifter utifrån kärlvolym. 

Läs mer: EU-domstolens dom i mål nr C-335/16.



<- Tillbaka till: Nyhetsarkiv

I korthet

2017-07-17 Erfarenhetsutbyte med Storbritannien

Det framgångsrika EU-finansierade Leonardo-programmet får nu en uppföljare. DAKOFA, Avfall Sverige och CIWM (The Chartered Institution of Wastes Management) har med stöd av Köpenhamns stad och Rambøll tecknat avtal om att inrätta ett nytt program för erfarenhetsutbyte inom avfallssektorn mellan Danmark, Sverige och Storbritannien.


2017-07-14 Temadag om lakvatten och Revaq-certifiering

Den 7 september anordnar Avfall Sverige, tillsammans med Svenskt Vatten och RISE, en temadag om lakvatten och Revaq-certifiering.


2017-07-13 Tillåtet med olika avgifter under en övergångsperiod

Kammarrätten i Jönköping fastställer Jönköpings kommuns beslut om differentierad avfallstaxa under en övergångsperiod.


2017-07-11 72 procent av svenskarna köper kläder som de egentligen inte behöver

Den genomsnittlige svensken köper 12,5 kg nya plagg per år men bara 0,9 kg second hand. 72 procent av svenskarna säger att de fortfarande köper kläder och skor som de egentligen inte behöver, och hela 14% av svenskarna slänger fortfarande kläder och skor i soporna. Siffrorna kommer från Tradera och Avfall Sveriges hållbarhetsundersökning, där svenskarnas relation till second hand presenteras.


2017-07-03 Samarbete krävs för en av vår tids stora miljöutmaningar

Samarbete krävs för en av vår tids stora miljöutmaningar ”Mängden plast i vårt avfall måste minska och vi måste använda den plast vi har mer resurseffektivt”. Det skriver en rad skribenter i en debattartikel i Aktuell hållbarhet 3 juli. De lyfter en rad bra förslag. Men vi saknar några, som skulle göra det möjligt att på allvar ta sig an plastfrågan ur ett cirkulärt perspektiv.


Avfall och Miljö är Sveriges enda renodlade avfallstidning. Här finns de djuplodande artiklarna, de förklarande exemplen och den tydliga analysen. Artiklarna skrivs av branschens egna experter och hela 80 procent av läsarna har direkt nytta av tidningen i sitt arbete. 

Läs mer