Följ Avfall Sverige på Facebook
Följ Avfall Sverige på Twitter
2014-06-13

Kampanj om förebyggande och återanvändning

Förebyggande av avfall och återanvändning är de två fokusområdena för nästa gemensamma kampanj som startar i januari.

Målet med kampanjen är att minska mängden avfall och att få hållbar konsumtion att bli en vana. Stort fokus kommer att läggas på hållbar konsumtion, samutnyttjande, reparation och återbruk och vi koncentrerar oss till mat- textil- och elektronikavfall.

Upplägget är detsamma som tidigare år, med nationell och lokal kommunikation som går hand i hand. Kansliet driver den nationella delen av kommunikationen och medlemmarna driver den lokala/regionala kommunikationen. Kansliet tar fram ett kampanjmaterial som varje medlem fritt kan använda och anpassa efter egna förhållanden. Materialet kommer att finnas för nedladdning på medlemssidorna och tanken är att det ska fungera både i köpta kanaler – annonser, tv, radio – och i sociala media och PR-sammanhang. Officiell kampanjstart blir januari 2015.

Arbetet med kampanjkonceptet har pågått hela våren och cirka 300 medlemmar har deltagit i diskussionerna.

Undersökningar visar att människor mellan 20-30 år är en viktigt grupp att nå. De är miljömedvetna, men också storkonsumenter och de undersökningar vi låtit göra visar att kopplingen mellan miljömedvetenhet och konsumtion inte är så stark. Vi vill få målgruppen att förstå sambandet mellan förebyggande av avfall och konsumtion och få dem att minska sitt avfall genom att konsumera mer hållbart.

Kampanjkonceptet har presenterats för styrelsen, årsmötet och utvecklingskommittén. Under hösten planerar vi också att försöka delta i regionala träffar, arbetsgruppsmöten och liknande i mesta möjliga omfattning. Vi ger också ut ett digitalt kampanjbrev till medlemmarna. Hör av er till kommunikationschef Anna-Carin Gripwall om ni vill ha kampanjbrevet eller har frågor och synpunkter om kampanjen, maila till anna-carin.gripwall@avfallsverige.se



<- Tillbaka till: Nyhetsarkiv

I korthet

2017-03-24 Bonus för nya bilar med låga utsläpp av koldioxid

Regeringen har nu presenterat sitt förslag till bonus–malus-system, ett system där miljöanpassade fordon med relativt låga utsläpp av koldioxid premieras vid inköpstillfället med en bonus medan fordon med relativt höga utsläpp av koldioxid belastas med högre skatt. Huvudmotivet för systemet är att öka andelen miljöanpassade fordon med lägre koldioxidutsläpp.


2017-03-23 ”Hela kommunen bör samverka för att förebygga avfall”

Hela kommunen bör involveras i arbetet med avfallsplanen och samverka för att förebygga avfall. Det säger Naturvårdsverket i de reviderade föreskrifterna och den kommande nya vägledningen om kommunal avfallsplanering.


2017-03-22 Fortsatta rundabordssamtal om nya avfallsregler

Miljöminister Karolina Skogs initiativ kring avfallsreglerna fortsatte med nya rundabordssamtal fredag 17 mars. Detta var det andra i en serie av tre sammankomster med särskilt inbjudna från det offentliga och näringslivet, däribland Avfall Sverige genom vd Weine Wiqvist.


2017-03-21 Stäng världens farligaste soptippar

Över hundra personer omkom i början av mars efter ett skred på en soptipp i Etiopien. De flesta av de döda var kvinnor och barn. Den är bara en av många livsfarliga soptippar världen över där fattiga människor har sin bostad och sitt arbete. Den internationella avfallsorganisationen ISWA bedriver just nu en kampanj för att stänga världens 50 största och farligaste soptippar. Stöd kampanjen!


2017-03-20 Uppdaterade guider om upphandlingsregler

Guiderna 17 och 18 som publicerades på Avfall Sveriges hemsida i januari har uppdaterats med information om utredningsdirektivet ”Stärkt kapacitet i kommunerna för att möta samhällsutvecklingen" (dir. 2017:13). Den tillsatta utredningen ska bland annat titta på frågan om förutsättningar för avtalssamverkan mellan kommuner.


Avfall och Miljö är Sveriges enda renodlade avfallstidning. Här finns de djuplodande artiklarna, de förklarande exemplen och den tydliga analysen. Artiklarna skrivs av branschens egna experter och hela 80 procent av läsarna har direkt nytta av tidningen i sitt arbete. 

Läs mer