Följ Avfall Sverige på Facebook
Följ Avfall Sverige på Twitter
2014-06-13

Kampanj om förebyggande och återanvändning

Förebyggande av avfall och återanvändning är de två fokusområdena för nästa gemensamma kampanj som startar i januari.

Målet med kampanjen är att minska mängden avfall och att få hållbar konsumtion att bli en vana. Stort fokus kommer att läggas på hållbar konsumtion, samutnyttjande, reparation och återbruk och vi koncentrerar oss till mat- textil- och elektronikavfall.

Upplägget är detsamma som tidigare år, med nationell och lokal kommunikation som går hand i hand. Kansliet driver den nationella delen av kommunikationen och medlemmarna driver den lokala/regionala kommunikationen. Kansliet tar fram ett kampanjmaterial som varje medlem fritt kan använda och anpassa efter egna förhållanden. Materialet kommer att finnas för nedladdning på medlemssidorna och tanken är att det ska fungera både i köpta kanaler – annonser, tv, radio – och i sociala media och PR-sammanhang. Officiell kampanjstart blir januari 2015.

Arbetet med kampanjkonceptet har pågått hela våren och cirka 300 medlemmar har deltagit i diskussionerna.

Undersökningar visar att människor mellan 20-30 år är en viktigt grupp att nå. De är miljömedvetna, men också storkonsumenter och de undersökningar vi låtit göra visar att kopplingen mellan miljömedvetenhet och konsumtion inte är så stark. Vi vill få målgruppen att förstå sambandet mellan förebyggande av avfall och konsumtion och få dem att minska sitt avfall genom att konsumera mer hållbart.

Kampanjkonceptet har presenterats för styrelsen, årsmötet och utvecklingskommittén. Under hösten planerar vi också att försöka delta i regionala träffar, arbetsgruppsmöten och liknande i mesta möjliga omfattning. Vi ger också ut ett digitalt kampanjbrev till medlemmarna. Hör av er till kommunikationschef Anna-Carin Gripwall om ni vill ha kampanjbrevet eller har frågor och synpunkter om kampanjen, maila till anna-carin.gripwall@avfallsverige.se



<- Tillbaka till: Nyhetsarkiv

I korthet

2017-06-20 1000:e klimatåtgärden beslutad

Naturvårdsverket har fattat beslut om den 1 000:e klimatåtgärden inom ramen för Klimatklivet. Totalt har nu 1003 ansökningar fått stöd. Klimatklivet ska stärka lokalt och regionalt klimatarbete genom stöd till klimatinvesteringar, exempelvis i en stad, kommun, på ett företag, i en skola eller i ett län. Hittills har över 9 000 laddpunkter för elbilar, 200 åtgärder för energikonvertering och 23 åtgärder för produktion av biogas fått stöd genom Klimatklivet.


2017-06-20 Erfarenhetsutbyte med Storbritannien

Det framgångsrika EU-finansierade Leonardo-programmet får nu en uppföljare. DAKOFA, Avfall Sverige och CIWM (The Chartered Institution of Wastes Management) har med stöd av Köpenhamns stad och Rambøll tecknat avtal om att inrätta ett nytt program för erfarenhetsutbyte inom avfallssektorn mellan Danmark, Sverige och Storbritannien.


2017-06-16 Riksdagen har röstat igenom ett klimatpolitiskt ramverk

Riksdagen har antagit ett klimatpolitiskt ramverk för Sverige. Ramverket består av nya klimatmål, en klimatlag och ett klimatpolitiskt råd och baseras på förra årets överenskommelse inom den parlamentariska Miljömålsberedningen.


2017-06-13 ”Vid teknikens frontlinje” temat för årets höstmöte

Nu är det dags att börja planera för Avfall Sveriges höstmöte. ”Vid teknikens frontlinje” är temat för året och höstmötet hålls den 14-15 november på Clarion Sign i Stockholm.


2017-06-05 Viktig koppling mellan avfallshantering och marint skräp

Sverige och Fiji var värdar för FNs Havskonferens, som hölls i New York 5-9 juni. Under konferensen uppmärksammade Naturvårdsverket kopplingen mellan avfallshantering och marint skräp genom att lyfta fram svenska erfarenheter av att bygga en fungerande avfallshantering, och hur viktig medvetenhet och delaktighet hos allmänheten är för att lyckas.


Avfall och Miljö är Sveriges enda renodlade avfallstidning. Här finns de djuplodande artiklarna, de förklarande exemplen och den tydliga analysen. Artiklarna skrivs av branschens egna experter och hela 80 procent av läsarna har direkt nytta av tidningen i sitt arbete. 

Läs mer