Följ Avfall Sverige på Facebook
Följ Avfall Sverige på Twitter

Hållbart kretslopp av små avlopp

Sammanfattning: En politiskt förankrad kretsloppspolicy alternativt en VA-strategi med ett tydligt uttalat kretsloppsmål underlättar väsentligt arbetet för att få en kretsloppsanläggning för små avlopp på plats i kommunen. Avgörande för att uppfylla kretsloppspolicyn alternativt kretsloppsmålet i VA-strategin är ett gott samarbete mellan nämnda avdelningar inom kommunen. Mycket väsentligt för att få en kretsloppsanläggning för små avlopp på plats är också att det avsätts resurser för arbetet. 

Kretsloppspolicyn alternativt VA-strategin utgör det verktyg som tydligt talar om i vilken riktning kommunen avser att arbeta med kretsloppsfrågan och därmed på vilket sätt renhållning, VA och miljökontor ska förhålla sig till densamma. Arbetet med att få till stånd kretsloppslösningar av små avlopp kräver inledningsvis mycket insatser. Det krävs tid och engagemang för att bland annat hålla ihop samarbetet inom kommunen, utreda finansieringslösningar, knyta kontakt och teckna avtal med intresserade lantbrukare och informera fastighetsägare om avloppslösningar som främjar kretslopp. 

Målet med projektet var att det skulle utgöra den extra drivkraft som behövs för att ge kunskap, väcka intresse och vägleda parterna att få igång lokala samarbeten för kretsloppslösningar av små avlopp. Detta med förhoppning att det skulle leda till att kretsloppslösningar kom till stånd i de aktuella kommunerna efter projektets slut. Projektet inkluderade inte färdigställandet av en kretsloppsanläggning utan skulle enbart fungera som en katalysator för att få igång samarbeten kring frågan. 

Inledningsvis kontaktades cirka 30 stycken intresserade kommuner. Dessa bedömdes utifrån hur långt de kommit i sitt kretsloppsarbete, hur intresset bland lantbrukarna såg ut i den aktuella kommunen och ifall det fanns förutsättningar för en kretsloppslösning utifrån mängden slutna tankar. Av de tillfrågade valdes sedan fem kommuner/kommungrupper ut. De utvalda kommunerna blev Östhammar, Haninge, Knivsta, Aneby/Tranås och Dalslandskommunerna Mellerud/Bengtsfors/Dals-Ed/Färjelanda.

Då utgångspunkten för kretsloppsarbetet i de fem kommungrupperna såg olika ut fick samtliga lokala samarbeten sätta upp egna mål för vad man önskade uppnå under projektets gång. Gemensamt för samtliga kommuner var dock att man arbetade för att få en organisation på plats som kunde fortsätta arbeta med kretsloppsfrågan efter projektettiden.

För samtliga kommuner ledde projektet framåt i deras arbete med att få en kretsloppsanläggning på plats. Projektet bidrog med att ta fram relevanta uppgifter för att nå de uppsatta målen för respektive kommun, att knyta de kontakter med lantbruket som krävs för att få till stånd en anläggning, men främst att driva arbetet framåt genom att kalla till återkommande möten.

Inom projektet kunde tre avgörande faktorer för att få en kretsloppsanläggning för små avlopp på plats konstateras:

• en politiskt förankrad kretsloppspolicy alternativt en VA-strategi med ett tydligt uttalat kretsloppsmål

• samarbete inom kommunen mellan renhållning, VA och miljökontor 

• avsatta resurser för att arbeta med att få till stånd kretsloppsanläggningen

I projektet kunde även konstateras att några frågeställningar återkom hos samtliga deltagande kommuner. De aktuella frågeställningarna var följande:

• Hur ska ansvarsfördelningen för denna typ av kretsloppsanläggning se ut inom kommunen?

• Hur ska denna typ av kretsloppslösning finansieras?

• Vad är en rimlig ersättning till lantbrukaren som tar emot fraktionen?

För att underlätta arbetet med upprättandet av kretsloppslösningar för små avlopp i framtiden bör dessa frågeställningar belysas. Genom att ta fram underlag för hur de kommuner som i dag har kretsloppsanläggningar på plats har hanterat dessa frågor samt belysa för- och nackdelar med de olika förhållningssätten skulle sannolikt mycket arbete besparas både för kommuner och för lantbrukare som i framtiden vill ta sig an kretsloppsfrågan för små avlopp.

Medlemmar kan ladda ner rapporten från medlemssidan efter att ha loggat in. För inloggningsuppgifter, kontakta ingegerd.svantesson@avfallsverige.se

Avfall Sveriges rapporter kan inte laddas ner kostnadsfritt av icke medlemmar. För att beställa en rapport skicka mail med namn och fakturaadress till info@avfallsverige.se så skickar vi rapporten som pdf tillsammans med fakturan. Rapporterna kostar 300 kr styck exklusive moms. 

 

Vill du bli medlem? Här finns information och intresseanmälan

Lediga platser

Norrköping Vatten och Avfall söker projektledare som kan leda, driva och samordna Sveriges bästa returpunkt.

Läs mer

Naturvårdsverket söker avfallshandläggare med inriktning mot biologisk behandling och bygg- och rivningsavfall.

Ladda ner annonsen

NSR i Helsingborg söker chef för planering och uppföljning.

Ladda ner annonsen

NSR i Helsingborg söker insamlingschef.

Ladda ner annonsen

Knivsta kommun söker VA-planerare.

Läs mer

Renova i Göteborg söker platsanvarig för deponier.

Läs mer

Renova i Göteborg söker byggnadsingenjör till enheten Projekt och Investeringar.

Läs mer

Envac söker nya medarbetare till olika tjänster.

Läs mer

Här kan Avfall Sveriges medlemmar annonsera ut sina lediga platser kostnadsfritt. Maila info@avfallsverige.se

Den här vinjetten kommer ni att möta i många olika sammanhang under 2017. Det är nämligen den samlande symbolen för Avfall Sveriges 70-årsjubileum. I tidningen Avfall och Miljö, i nyhetsbrevet och i många andra sammanhang kommer vi att titta bakåt på vad som hänt inom svensk avfallshantering de gångna 70 åren. Och vi kommer även att försöka oss på en framtidsspaning – vad händer 70 år framåt? Följ oss under året!