Karolina Skog och Karin Svensson Smith träffade företrädare för branschen för att diskutera biogasfrågan.

Biogas och biogödsel är en viktig del i den cirkulära ekonomin

Avfall Sverige är tillsammans med Energigas Sverige drivande i arbetet för bättre villkor för biogasen. Som vi tidigare berättat har vi tillsammans skrivit brev till miljöministern och bjudit in politiker och branschen till biogastoppmöte. Nu har Avfall Sverige tillsammans med övriga parter inom projektet Nationella biogasstrategin också haft ett möte med miljöminister Karolina Skog och riksdagens trafikutskotts ordförande Karin Svensson Smith för att diskutera frågan konkret.

– Jag ser fram emot en fortsatt dialog med branschen om biogasens utveckling, sa Karolina Skog efter mötet.

Biogas som drivmedel bidrar inte bara till minskade utsläpp utan även till andra mål, som till exempel EU:s förslag till paket för cirkulär ekonomi. Biogödsel ersätter dessutom konstgödsel i jordbruket. Avfall Sverige vill öka resursutnyttjandet, öka återvinningen, förebygga uppkomsten av avfall och minska uttaget av råvaror. Ett problem just nu är de olika konkurrensvillkor som råder mellan svensk och importerad biogas. Ett annat är de rekommendationer som trafikhuvudmännen för kollektivtrafiken ibland lutar sig mot och som missgynnar biogasen. Framför allt behövs långsiktigt hållbara regler som sträcker sig längre fram i tiden än några få år.

Biogasen bidrar till hållbarhet på flera sätt. Utan efterfrågan på biogas är det svårt att hitta lönsamhet för svensk biogasproduktion och anläggningar tvingas stänga. Det gör att flera samhällsmål riskeras, eftersom effekterna från biogasproduktion och dess samhällsnyttor går långt utanför transportsektorn. 

Utan biogasproduktion kommer det utsorterade matavfallet inte till sin nytta vare sig som biogas eller biogödsel. Det kan innebära att investeringar insamlingssystem för matavfall, förbehandlingsanläggningar, produktionsanläggningar, distributionssystem, tankstationer, fordonsflottor m.m. värda flera miljarder som sysselsätter ett stort antal människor och bidrar till svensk ekonomi kan förslösas.

– Trovärdigheten mot medborgarna och deras sortering av matavfall kopplat till etappmålet och önskemålet om obligatoriskt krav om att sortera matavfall i hushåll och verksamheter står i bjärt kontrast till dagens situation, sade Weine Wiqvist under mötet med miljöministern.

– Rekommendationerna för upphandling av drivmedel inom kollektivtrafiken måste ändras så att biogasens många miljöfördelar lyfts fram. Något Avfall Sverige fört en dialog med SKL om under en längre tid.

– Staten, kommuner och näringsliv har investerat cirka 5–7 miljarder kronor de senaste åtta–tio åren för att samla in matavfall och omvandla till biogas och biogödsel. Dessa måste vårdas, säger Weine Wiqvist.

Miljöminister Karolina Skog, energiminister Ibrahim Baylan samt riksdagsledamöterna Karin Svensson Smith och Pia Nilsson tog också upp hotet mot den svenska biogasen i en debattartikel i Dagens Samhälle.

– Biogas har sedan länge varit ett viktigt alternativ till det fossila bränslet. Men svensk biogas har fått en svår konkurrenssituation beroende på andra länders subventioner. Regeringen utreder nu förutsättningarna på marknaden och tar situationen på allvar, skrev de i artikeln.

Läs debattartikeln i Dagens Samhälle


Skriv ut:

Datum