Internationellt pris till Miljönärkampanjen

Nu har Miljönärkampanjen tilldelats ISWA Communication Award på årskonferensen i Kuala Lumpur!

Juryn lyfte bland annat fram kampanjens bildspråk, med annonser utformade som ”vanliga” modeannonser, och att kampanjen genom konkreta exempel visar att det varken är dyrt eller tråkigt att konsumera mer hållbart.

Kampanjens grundidé är att hjälpa folk att slänga mindre och budskapet är att det är smart och coolt att laga, låna och återanvända. Eftersom den unga målgruppen är särskilt mottaglig för ekonomiska argument passar ordleken Miljönär extra bra. Kampanjen visar cirkulär ekonomi i praktiken och uppmärksammar lokala initiativ för hållbar konsumtion, genom att verksamheter där det är möjligt att laga, låna och återanvända prylar får en märkning; exempel är skomakare, skräddare, Myrorna, verktygspooler och Tradera. Sajten miljönär.se visar en Sverigekarta över hållbara verksamheter.

Målet är att öka kunskapen och intresset för frågan, att minska mängden avfall och göra hållbar konsumtion till en god vana. Målet är också att vi alla ska ta ett första steg mot en beteendeförändring. Det kan innebära att lämna till eller köpa second hand, att planera matinköpen för att minska matavfallet eller att helt enkelt äta upp maten.

Läs mer:

https://www.iswa.org/home/news/news-detail/article/-bd1b8050e2/109/ 

https://miljönär.se 

www.avfallsverige.se 

Fakta Miljönär

Målgrupp: Samhällsintressenter nationellt och lokalt.Män och kvinnor 18-30 år. De flyttar hemifrån, bildar familj och står inför förändringar i sin livsstil då de konsumerar mycket.

Budskap Bli Miljönär - Bra för plånboken. Och för miljön!

Målsättning Att minska avfallsmängden och göra hållbar konsumtion till en vana. 

Byrå: Market Navigators, http://www.market-navigators.com

 


Skriv ut:

Datum