annons kampanj Miljönär-vänlig vann Columbi Ägg

Ett exempel på de annonser som ingår i kampanjen Miljönär-vänlig, som nu har vunnit Columbi Ägg.

Kampanjen vann reklam-tävlingen Columbi Ägg

Avfall Sverige och Miljönär-kampanjen har vunnit Columbi Ägg, Dagens Samhälles tävling om årets bästa kampanj!

Av 150 kampanjer var 14 i final, med motiveringen att de ”på ett imponerande sätt förvandlat den kommunikativa utmaningen till en kreativ möjlighet.” Juryn har nu valt den slutliga vinnaren, som alltså är Avfall Sverige och Miljönär-kampanjen!

Juryns motivering: 

”Utifrån en till synes enkel idé – tillsammans med pedagogiska exempel och smarta argument – lyckas kampanjen fånga en av vår tids största utmaningar både för beslutsfattare och medborgare.
Med ett formspråk hämtat från en bransch som vanligtvis främjar konsumtion skapas en spännande kontrast och en påminnelse om vikten av motsatsen. Årets vinnare av Columbi ägg lyckas visa hur du via plånboken kan skapa nytta för både dig själv och planeten genom att bli en miljönär.”

Miljönär-kampanjen har tagits fram av kommunerna och Avfall Sverige för att gynna hållbar konsumtion och visa att det är smart och coolt att laga, låna och återanvända. Målgruppen, 18-30 år, är dock mer benägen att lyssna till ekonomiska argument, därav ordleken Miljönär som ska visa att det finns pengar att tjäna på att vara miljösmart. Kampanjen är ett exempel på cirkulär ekonomi i praktiken och uppmärksammar de lokala initiativen för hållbar konsumtion. Verksamheter där det är möjligt att laga, låna och återanvända prylar får en Miljönär-märkning. Exempel är skomakare, skräddare, Myrorna, verktygspooler, Tradera. Sajten miljönär.se visar en Sverigekarta över verksamheterna.

– I Sverige är vi bra på att ta hand om avfallet men vi har ändå ett stort problem – avfallet måste minska! Ett bra sätt är att ta tillvara det man har. Det är bättre att laga, låna eller återanvända än att slänga och köpa nytt. För att underlätta för alla som vill spara både pengar och miljö har vi satt landets miljönär-vänliga verksamheter på kartan – och vi har precis passerat tusen-strecket! Att vinna Columbi Ägg är ett utmärkt sätt att fira detta, säger Avfall Sveriges kommunikationschef Anna-Carin Gripwall.

– Privatpersoner kan spara mycket pengar på att laga, låna och återanvända. Små förändringar i vardagen kan ge stora förändringar för både plånboken och miljön. Målet med märkningen är just att få oss att ta ett steg mot en mer hållbar livsstil, säger Anna-Carin Gripwall.

Vill du tipsa om en verksamhet att Miljönär-märka? Kontakta din kommun. Vill du hitta märkta verksamheter och lär mer om hållbar konsumtion? Gå in på miljönär.se

Fakta:

Columbi Ägg är en tävling för reklam riktad till den offentliga marknaden. Alla kampanjer som haft införanden i tidningen Dagens Samhälle under 2017 har automatiskt deltagit i tävlingen. Av dessa nominerades 14 bidrag till finalen med motiveringen att de ”på ett imponerande sätt förvandlat den kommunikativa utmaningen till en kreativ möjlighet.” Juryn har nu valt den slutliga vinnaren, som alltså är Avfall Sverige och Miljönär-kampanjen.


Skriv ut:

Datum