2022-03-10
Så ska brottsligheten hejdas
Avfallstransporter bör skyltas, tillsynen för avfallstransporter bör samlas till fem länsstyrelser och utbytet av information bör förenklas. Det är förslag som tio myndigheter nu lämnat till regeringen.
För ett år sedan fick Naturvårdsverket i uppdrag att samordna en granskning av avfallsbrottslighet tillsammans med Kustbevakningen, Polismyndigheten, Tullverket, Åklagarmyndigheten och de fem länsstyrelser som ansvarar för gränsbevakningen. I denna första rapport identifierar de tre huvudkategorier av illegal avfallshantering: illegal hantering på en plats/anläggning, tippning eller dumpning av avfall respektive transporter av avfall inom Sverige eller till/från andra länder.
Avfallsbrottsligheten rör många typer av avfall men volymmässigt är bygg- och rivningsavfall dominerande inom Sverige medan elektronik och plast är stora avfallsströmmar vid gränsöverskridande avfallstransporter. Illegala verksamheter utnyttjar systemet genom att korsa myndighetsgränser och geografiska gränser och utnyttjar den tröghet dessa gränser skapar i hanteringen av ärendena.
Tre skarpa förslag lämnas till regeringen:
- Inför ett skyltningskrav för yrkesmässiga tillståndspliktiga avfallstransporter, så kallad A-skylt.
- Ändra tillsynsansvaret över avfallstransporter genom att låta de fem länsstyrelser som har ansvar för tillsyn av gränsöverskridande avfallstransporter även ha delat tillsynsansvar för nationella avfallstransporter parallellt med kommunerna.
- Förenkla utbytet av information mellan berörda myndigheter: Polismyndigheten och Ekobrottsmyndigheten ska kunna hämta information från Naturvårdsverkets avfallsregister för farligt avfall och länsstyrelserna behöver kunna hämta uppgifter om tullverksamheten.
Mer att vänta
I sin rapport föreslår de tio myndigheterna också åtta nya uppdrag för att utreda ytterligare regeländringar och förenklingar för tillsynen på området. Bland annat för att kunna öka möjligheterna att stoppa och kvarhålla avfallstransporter samt att förbättra möjligheterna till bakgrundskontroll av de aktörer som anmäler eller söker tillstånd att hantera avfall.
Vidare avser länsstyrelserna att stärka upp tillsynsvägledning och tillsyn, bland annat genom samordnad regional miljöbrottssamverkan utökad tillsynsvägledningen på avfallsområdet.
Nästa år planerar Naturvårdsverket också kunna presentera tillsynsvägledning för avfallstransporter, uppsökande tillsyn av verksamheter som hanterar eller lagrar avfall. Förebyggande av bränder i avfallsupplag nämns som ett område som de särskilt kommer att fokusera på.
Något kontantförbud föreslås inte, det bedöms vara allt för svårt att genomföra.
Välkomna förslag
– Kommunerna har länge sett effekterna av illegal avfallshantering. Paradoxalt nog har ökade miljökrav lett till att oseriösa aktörer har letat sig in branschen och erbjudit en avfallshantering där avfall hamnat på avvägar, dumpats på industritomter eller grävts ner i vår natur. Risker för vår miljö eller människors hälsa har helt negligerats i ivern att tjäna pengar. Därför välkomnar vi detta myndighetssamarbete och hoppas att det ska leda till att vi får bort de som underminerar tilltron för vårt fina svenska avfallssystem, säger Tony Clark, vd Avfall Sverige.
Samtidigt önskar Avfall Sverige att samarbetet framöver kan kompletteras:
– De förslag som nu lagts fram lovar gott, men vi skulle vilja se mer samarbete mellan myndigheterna och aktörerna i branschen – det vill säga de seriösa verksamhetsutövarna, Avfall Sverige och Sveriges kommuner och regioner. Här finns massor av erfarenhet att dra nytta av för att få effektiva verktyg mot de illegala aktörerna, säger Andrea Hjärne, seniorrådgivare på Avfall Sverige.
Läs skrivelsen Förstärkta insatser mot brottslighet inom avfallsområdet
Senast uppdaterad - 2022-08-18