2023-06-16
Lathund för kundservice

Kommunernas kundservice kommer att få en central roll efter årsskiftet, då FTI stänger ner och alla frågor och felanmälningar kring förpackningsinsamlingen hamnar hos kommunerna. Avfall Sverige ger stöd på vägen.
Den nya lathunden ger råd och tips samt bra-att-ha-material:
- Rekommendationer kring servicenivå och tips om när kundservice kan förvänta sig toppar i antal samtal.
- Här listas vilken typ av frågor som brukar dyka upp – var beredd på att kunna hjälpa invånare som råkat slänga sina nycklar i återvinningen.
- Här ges svar på vanliga frågor, som varför en inte får slänga diskborsten bland plastförpackningarna.
- Vi tipsar om lämplig kompetensutveckling.
- Portalen som kommer leda till närmaste ÅVS, och som kan hantera felanmälningar beskrivs.
- En ordlista, på svenska och engelska, förklarar begrepp som ”samlokaliserad verksamhet” – kommunikation blir lättare om vi har ett gemensamt sopspråk.
Lathunden bygger på samtal med FTI och delar av Avfall Sveriges nätverk för kundservice. Den kommer att uppdateras efter hand.
Senast uppdaterad - 2023-06-16