2021-03-02
Samverkan ska ge mer hållbar konsumtion

Enligt ett nytt regeringsuppdrag ska Konsumentverket söka samverkan med samhällsaktörer som vill sprida och vidareutveckla information om miljömässigt hållbar konsumtion.
Enligt Konsumentverket är bristande information en anledning till att konsumenter har svårt att välja och agera med hänsyn till miljön. Konsumentverket har en upplysningstjänst för konsumenter, Hallå konsument, som bland annat innehåller information för att underlätta konsumenters hållbara konsumtion – till exempel genom energispartips och tips kopplade till olika varor och tjänster. Enligt myndigheten har det dock varit svårt att öka kännedomen om att denna information finns där.
Konsumentinformation som underlättar för den enskilde konsumenten att göra hållbara och cirkulära val i vardagen är en viktig del av regeringens arbete för en mer cirkulär ekonomi. Uppdraget ska även bidra till arbetet med att uppnå de nationella miljö- och klimatmålen och målen i Agenda 2030.
– Avfall Sverige har goda kontakter med Konsumentverket och vi hoppas kunna bidra även till detta uppdrag. En hållbar konsumtion är en förutsättning för att vi ska kunna minska avfallsmängderna, och många av våra medlemmar har hittat framgångsrika vägar för att återbruka mer, så det finns goda exempel att sprida. Det är ju när tankar omvandlas till handling som verklig förändring mot hållbar konsumtion kan ske, säger Åsa Hagelin, rådgivare på Avfall Sverige.
Uppdraget ska redovisas senast den 31 augusti 2022.
Senast uppdaterad - 2022-08-17