2024:22/Fossilfri och eldriven avfallsinsamling

  • Författare: Tobias Gustavsson Binder, Fredrik Holm och Sara Svedberg, samtliga från IVL Svenska Miljöinstitutet
  • Antal sidor: 50
  • Pris: 300

Denna handledning är skriven med syftet att hjälpa dig som upphandlar avfallsfordon eller motsvarande entreprenader att agera på ett sätt som minskar avfallshanteringens klimat- och miljöpåverkan. Vi har också - bara ytligt - berört ett antal andra aspekter som arbetsmiljöfrågor, användbarhet, totalekonomi och beredskapsfrågor.

En sammanfattning av handledningens genomgångar av klimat- och miljöaspekterna leder till ett antal råd till stöd i upphandlingen:

• Eldrivna sopbilar är ett miljömässigt bra alternativ som bör tas i drift där möjlighet finns. Upphandlingar av fordon eller entreprenad bör därför anpassas för att premiera el i en lämplig utsträckning.

• Även biogas är ett miljömässigt bra alternativ och bör därför fortsatt premieras i upphandlingar. 

• Där varken el eller biogas kan användas bör krav alltid ställas på andra fossilfria drivmedel, vilket i praktiken innebär HVO100 eller RME100.

• Vilken roll vätgasen kommer spela för vägtransporter är idag osäkert och upphandlare bör som huvudregel fokusera på mer mogna tekniker i sina upphandlingar och strategier.

• Därmed - och även av beredskapsskäl - bör upphandlingen inte riktas ensidigt mot det ena eller andra drivlinan. Tänk noga igenom vilken kombination som passar utifrån behov.

• För att den föreslagna fordonsstrategin ska fungera kan det bli nödvändigt att utgå från principen att alla fordon i fordonsparken inte kan användas till alla turer. Det här är en anpassning vi sett inom andra fordonssegment där elektrifieringen slagit igenom. 

• Formulera funktionskrav för fordonen genom att beskriva de typiska rutter de ska utföra. Till funktionskraven hör givetvis räckvidd och energiåtgång, men också manövrerbarhet för fordon som ska verka i trånga miljöer.

• För dialog med tillverkarna där ovan definierade funktionskrav presenteras och behoven preciseras. Avgör i denna dialog vilken batterikapacitet som är tillräcklig - med lämplig överkapacitet för oförutsedda händelser, men ändå inte med överdimensionerade batterier. 

• Lyssna in erfarenheter från personer och företag som verkligen testat även nyare fordonstyper. Ny teknologi omgärdas alltid av viss misstänksamhet, så ställ noggranna frågor till såväl branschkollegor som tillverkare och påbyggare.

• Utgå från att eldrivna fordon i normalfallet klarar sig med den långsammare nattladdningen, men se till att elnätets kapacitet är avsedd för sådan. Möjlighet till snabbladdning bör finnas som en del av en mer flexibel fordonsanvändning, och är i regel ett bättre val än överdimensionerade batterier. 

• Tillgodose kraven på lämplig arbetsmiljö vad gäller buller från framdrift och påbyggnad samt vad gäller insteg och annan ergonomi. Dessa är givetvis mycket viktiga, men är inte närmare behandlade i denna rapport.

• Oavsett vilken drivlina som upphandlas gäller som ett grundläggande “hygienkrav” att fordonet klarar emissionskraven enligt klassningen EuroVI (inte närmare behandlad här). Kravet bör inte vara något problem vid upphandling av nya fordon, men kan vara viktigt i den mån upphandlingen omfattar även begagnade fordon.

Du måste vara medlem för att kunna ladda ner rapporten. Om du inte är medlem kan du beställa rapporten under fliken "Beställ".


Denna handledning är skriven med syftet att hjälpa dig som upphandlar avfallsfordon eller motsvarande entreprenader att agera på ett sätt som minskar avfallshanteringens klimat- och miljöpåverkan. Vi har också - bara ytligt - berört ett antal andra aspekter som arbetsmiljöfrågor, användbarhet, totalekonomi och beredskapsfrågor.

En sammanfattning av handledningens genomgångar av klimat- och miljöaspekterna leder till ett antal råd till stöd i upphandlingen:

• Eldrivna sopbilar är ett miljömässigt bra alternativ som bör tas i drift där möjlighet finns. Upphandlingar av fordon eller entreprenad bör därför anpassas för att premiera el i en lämplig utsträckning.

• Även biogas är ett miljömässigt bra alternativ och bör därför fortsatt premieras i upphandlingar. 

• Där varken el eller biogas kan användas bör krav alltid ställas på andra fossilfria drivmedel, vilket i praktiken innebär HVO100 eller RME100.

• Vilken roll vätgasen kommer spela för vägtransporter är idag osäkert och upphandlare bör som huvudregel fokusera på mer mogna tekniker i sina upphandlingar och strategier.

• Därmed - och även av beredskapsskäl - bör upphandlingen inte riktas ensidigt mot det ena eller andra drivlinan. Tänk noga igenom vilken kombination som passar utifrån behov.

• För att den föreslagna fordonsstrategin ska fungera kan det bli nödvändigt att utgå från principen att alla fordon i fordonsparken inte kan användas till alla turer. Det här är en anpassning vi sett inom andra fordonssegment där elektrifieringen slagit igenom. 

• Formulera funktionskrav för fordonen genom att beskriva de typiska rutter de ska utföra. Till funktionskraven hör givetvis räckvidd och energiåtgång, men också manövrerbarhet för fordon som ska verka i trånga miljöer.

• För dialog med tillverkarna där ovan definierade funktionskrav presenteras och behoven preciseras. Avgör i denna dialog vilken batterikapacitet som är tillräcklig - med lämplig överkapacitet för oförutsedda händelser, men ändå inte med överdimensionerade batterier. 

• Lyssna in erfarenheter från personer och företag som verkligen testat även nyare fordonstyper. Ny teknologi omgärdas alltid av viss misstänksamhet, så ställ noggranna frågor till såväl branschkollegor som tillverkare och påbyggare.

• Utgå från att eldrivna fordon i normalfallet klarar sig med den långsammare nattladdningen, men se till att elnätets kapacitet är avsedd för sådan. Möjlighet till snabbladdning bör finnas som en del av en mer flexibel fordonsanvändning, och är i regel ett bättre val än överdimensionerade batterier. 

• Tillgodose kraven på lämplig arbetsmiljö vad gäller buller från framdrift och påbyggnad samt vad gäller insteg och annan ergonomi. Dessa är givetvis mycket viktiga, men är inte närmare behandlade i denna rapport.

• Oavsett vilken drivlina som upphandlas gäller som ett grundläggande “hygienkrav” att fordonet klarar emissionskraven enligt klassningen EuroVI (inte närmare behandlad här). Kravet bör inte vara något problem vid upphandling av nya fordon, men kan vara viktigt i den mån upphandlingen omfattar även begagnade fordon.

Du måste vara medlem för att kunna ladda ner presentationer. Om du inte är medlem kan du beställa presentationer under fliken "Beställ".


Senast uppdaterad - 2025-05-16