November 2025
Angående 17 § i underlaget för avfallsföreskrifter och vikten på brunnslock
I nuvarande underlaget för avfallsföreskrifter (rapport 2017:1) utgår vi från den AFS 2012:2 om belastningsergonomi som gällde tidigare. Utifrån de Newton-gränser som anges där skrev vi om dem till kg och landade i max 35 kg om lock ska dras åt sidan och max 15 kg om locket behöver lyftas.
AFS 2012:2 reviderades genom en ändrings-AFS 2019:8 där gränsen skärptes till 25 respektive 15 kg.
-AFS 2012:2 är ersatt av AFS 2023:10 om belastningsergonomi. Där finns inte några angivna gränser utan en samlad bedömning ska göras när det gäller risker med utgångspunkt i belastning. 6 kap. 6 § AFS 2023:10 reglerar ”manuell hantering och annan kraftutövning”. Till bestämmelsen hör en bilaga 5 om ”påverkande faktorer vid manuell hantering”. Det finns också broschyrer från Arbetsmiljöverket om bedömning av risker vid manuell hantering ”lyfta och bära” respektive ”skjuta och dra. Läs mer här
Med hänvisning till ovanstående gäller inte de viktgränser som anges i 17 §. Vid en samlad riskbedömning kan det vara så att 25 respektive 15 kg ändå bedöms ta höjd för en god arbetsmiljö, tex. om arbetet är varierat till följd av tex. tvåmansbetjäning i slamtömningen. Därför får den enskilda kommunen överväga om det ändå kan vara rimligt att ange viktgränser för brunnslock i avfallsföreskrifterna. Sådana viktgränser i kombination med skrivningen ”om inte särskilda skäl föreligger” (eftersom kommunens skyldighet att borttransportera slam inte upphör även om locken väger mer än angivna gränser) underlättar för kommunen när det gäller att genom incitamentsavgifter arbeta bort tunga brunnslock (dvs. högre avgift om locken väger mer än maximalt X kg).
Angående revideringen av underlaget för avfallsföreskrifter
Observera att det kan finnas även andra bestämmelser i underlaget som avviker från hur nationell lagstiftning har ändrats. Underlaget för avfallsföreskrifter, rapport 2017:1, är under revidering. Det är ett arbete som görs i samarbete mellan Avfall Sverige och Sveriges kommuner och regioner (SKR) eftersom underlaget utgör ett för organisationerna gemensamt dokument. Revideringen har inletts nu hösten 2025. Regeringen har aviserat en proposition med förslag till lagändringar avseende avfallslagstiftningen. Dessa behöver inväntas innan ett reviderat underlag kan fastställas. Avfall Sverige kommer att återkomma med information när det gäller arbetet med revideringen av underlaget för avfallsföreskrifter.
Mars 2025
Justeringar angående bla. eldning i underlaget för avfallsföreskrifter (Rapport 2017:1)
Avfall Sverige och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) har sedan tidigare publicerat ett underlag för renhållningsordningens avfallsföreskrifter (Avfall Sveriges rapport 2017:1 och SKR:s cirkulär 07:20). Avfall Sverige har gjort tillägg i underlaget, senast i en version från november 2022.
Eftersom det sker en snabb utveckling i den nationella avfallslagstiftningen, vilken har inverkan på de kommunala avfallsföreskrifterna har Avfall Sverige och SKR valt att ta fram en komplettering till tidigare underlag som endast tar sikte på några få bestämmelser. Dokumentet ska alltså ses som ett komplement till nämnda rapport/cirkulär och läsas med utgångspunkt i det. En mer omfattande revidering av rapporten/cirkuläret är en senare fråga.
I tilläggsunderlag (se dokumentet Underlag Avfallsföreskrifter komplettering 250313.pdf under ”ladda ned” ovan) finns förslag till reglering avseende:
Förslag till reglering i avfallsföreskrifter med utgångspunkt i vad som föreslås i regeringens utredning Reformering av avfallslagstiftningen för ökad materialåtervinning och för mer cirkulär ekonomi (KN2024/02249) lämnas inte i detta underlag. Det blir en senare fråga med utgångspunkt i kommande beslut om reviderad lagstiftning.
Avfall Sverige och SKR, mars 2025.
November 2022
Rapporten 2017:1 Underlag för renhållningsordningens avfallsföreskrifter har reviderats i december 2022. Genom ändring av rapporten 2017:1 görs ett antal nödvändiga ändringar och förtydliganden i rapporten.
Sammanfattning av justeringar i underlaget sedan den senaste revideringen i mars 2021:
Föreliggande justeringsunderlag till rapporten är utgivet av Avfall Sverige och utgör inte en med Sveriges Kommuner och regioner (SKR) gemensam publikation. Ursprungsversionen av rapporten 2017:1 togs fram tillsammans med SKR och återfinns hos SKR som cirkulär 07:20.
OBS: Rättelse avsnittet ”särskilt om förpackningar” s. 39:
Det som anges under rubriken ska utgå och det som anges här nedan är det som gäller.
Enligt 9 kap. 3 § punkt 1 avfallsförordningen får föreskrifter enligt ovan nämnda 9 kap. 1 § punkt 1 inte avse hantering av avfall som en producent eller producentansvarsorganisation hanterar enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 15 kap. 12-15 §§ miljöbalken. I 15 kap. 12 § regleras producenters och producentansvarsorganisationers ansvar. Genom reglering av ett kommunalt insamlingsansvar i förpackningsförordningen har producenternas ansvar med stöd av 15 kap. 12 § miljöbalken inskränkts i den delen. Bedömningen är därför att kommunen har bemyndigande att meddela föreskrifter även hur utrymmen, behållare och andra anordningar för avfall ska vara beskaffade och skötas (jfr. ovan nämnda 9 kap. 1 § punkt 1 avfallsförordningen). Sammanfattningsvis innebär detta att kommunens hantering av förpackningsavfall inom ramen för kommunalt insamlingsansvar kan regleras i avfallsföreskrifterna, men inte sådan hantering av förpackningsavfallet som utförs av producenterna.
Du måste vara medlem för att kunna ladda ner rapporten. Om du inte är medlem kan du beställa rapporten under fliken "Beställ".
November 2025
Angående 17 § i underlaget för avfallsföreskrifter och vikten på brunnslock
I nuvarande underlaget för avfallsföreskrifter (rapport 2017:1) utgår vi från den AFS 2012:2 om belastningsergonomi som gällde tidigare. Utifrån de Newton-gränser som anges där skrev vi om dem till kg och landade i max 35 kg om lock ska dras åt sidan och max 15 kg om locket behöver lyftas.
AFS 2012:2 reviderades genom en ändrings-AFS 2019:8 där gränsen skärptes till 25 respektive 15 kg.
-AFS 2012:2 är ersatt av AFS 2023:10 om belastningsergonomi. Där finns inte några angivna gränser utan en samlad bedömning ska göras när det gäller risker med utgångspunkt i belastning. 6 kap. 6 § AFS 2023:10 reglerar ”manuell hantering och annan kraftutövning”. Till bestämmelsen hör en bilaga 5 om ”påverkande faktorer vid manuell hantering”. Det finns också broschyrer från Arbetsmiljöverket om bedömning av risker vid manuell hantering ”lyfta och bära” respektive ”skjuta och dra. Läs mer här
Med hänvisning till ovanstående gäller inte de viktgränser som anges i 17 §. Vid en samlad riskbedömning kan det vara så att 25 respektive 15 kg ändå bedöms ta höjd för en god arbetsmiljö, tex. om arbetet är varierat till följd av tex. tvåmansbetjäning i slamtömningen. Därför får den enskilda kommunen överväga om det ändå kan vara rimligt att ange viktgränser för brunnslock i avfallsföreskrifterna. Sådana viktgränser i kombination med skrivningen ”om inte särskilda skäl föreligger” (eftersom kommunens skyldighet att borttransportera slam inte upphör även om locken väger mer än angivna gränser) underlättar för kommunen när det gäller att genom incitamentsavgifter arbeta bort tunga brunnslock (dvs. högre avgift om locken väger mer än maximalt X kg).
Angående revideringen av underlaget för avfallsföreskrifter
Observera att det kan finnas även andra bestämmelser i underlaget som avviker från hur nationell lagstiftning har ändrats. Underlaget för avfallsföreskrifter, rapport 2017:1, är under revidering. Det är ett arbete som görs i samarbete mellan Avfall Sverige och Sveriges kommuner och regioner (SKR) eftersom underlaget utgör ett för organisationerna gemensamt dokument. Revideringen har inletts nu hösten 2025. Regeringen har aviserat en proposition med förslag till lagändringar avseende avfallslagstiftningen. Dessa behöver inväntas innan ett reviderat underlag kan fastställas. Avfall Sverige kommer att återkomma med information när det gäller arbetet med revideringen av underlaget för avfallsföreskrifter.
Mars 2025
Justeringar angående bla. eldning i underlaget för avfallsföreskrifter (Rapport 2017:1)
Avfall Sverige och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) har sedan tidigare publicerat ett underlag för renhållningsordningens avfallsföreskrifter (Avfall Sveriges rapport 2017:1 och SKR:s cirkulär 07:20). Avfall Sverige har gjort tillägg i underlaget, senast i en version från november 2022.
Eftersom det sker en snabb utveckling i den nationella avfallslagstiftningen, vilken har inverkan på de kommunala avfallsföreskrifterna har Avfall Sverige och SKR valt att ta fram en komplettering till tidigare underlag som endast tar sikte på några få bestämmelser. Dokumentet ska alltså ses som ett komplement till nämnda rapport/cirkulär och läsas med utgångspunkt i det. En mer omfattande revidering av rapporten/cirkuläret är en senare fråga.
I tilläggsunderlag (se dokumentet Underlag Avfallsföreskrifter komplettering 250313.pdf under ”ladda ned” ovan) finns förslag till reglering avseende:
Förslag till reglering i avfallsföreskrifter med utgångspunkt i vad som föreslås i regeringens utredning Reformering av avfallslagstiftningen för ökad materialåtervinning och för mer cirkulär ekonomi (KN2024/02249) lämnas inte i detta underlag. Det blir en senare fråga med utgångspunkt i kommande beslut om reviderad lagstiftning.
Avfall Sverige och SKR, mars 2025.
November 2022
Rapporten 2017:1 Underlag för renhållningsordningens avfallsföreskrifter har reviderats i december 2022. Genom ändring av rapporten 2017:1 görs ett antal nödvändiga ändringar och förtydliganden i rapporten.
Sammanfattning av justeringar i underlaget sedan den senaste revideringen i mars 2021:
Föreliggande justeringsunderlag till rapporten är utgivet av Avfall Sverige och utgör inte en med Sveriges Kommuner och regioner (SKR) gemensam publikation. Ursprungsversionen av rapporten 2017:1 togs fram tillsammans med SKR och återfinns hos SKR som cirkulär 07:20.
OBS: Rättelse avsnittet ”särskilt om förpackningar” s. 39:
Det som anges under rubriken ska utgå och det som anges här nedan är det som gäller.
Enligt 9 kap. 3 § punkt 1 avfallsförordningen får föreskrifter enligt ovan nämnda 9 kap. 1 § punkt 1 inte avse hantering av avfall som en producent eller producentansvarsorganisation hanterar enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 15 kap. 12-15 §§ miljöbalken. I 15 kap. 12 § regleras producenters och producentansvarsorganisationers ansvar. Genom reglering av ett kommunalt insamlingsansvar i förpackningsförordningen har producenternas ansvar med stöd av 15 kap. 12 § miljöbalken inskränkts i den delen. Bedömningen är därför att kommunen har bemyndigande att meddela föreskrifter även hur utrymmen, behållare och andra anordningar för avfall ska vara beskaffade och skötas (jfr. ovan nämnda 9 kap. 1 § punkt 1 avfallsförordningen). Sammanfattningsvis innebär detta att kommunens hantering av förpackningsavfall inom ramen för kommunalt insamlingsansvar kan regleras i avfallsföreskrifterna, men inte sådan hantering av förpackningsavfallet som utförs av producenterna.
Du måste vara medlem för att kunna ladda ner presentationer. Om du inte är medlem kan du beställa presentationer under fliken "Beställ".
Senast uppdaterad - 2025-11-13