2023:30/Handbok för kommunikation på återvinningscentraler

  • Författare: Tomas Thernström, Frida Blad, Frida Gothnier Leander, Frida Lindqvist och Hanna Gustavsson, Ramboll Sverige
  • Antal sidor: 69
  • Pris: 300

Det här är en handbok i kommunikation för återvinningscentraler (ÅVC:er). Syftet med handboken är att ge vägledning för riktad och effektiv kommunikation mot de som besöker och använder kommunernas ÅVC:er. Handboken utgör ett stöd i kommunikationsarbetet med syfte att möta utmaningar på återvinningscentraler. Handboken riktar sig till dig som jobbar med att utveckla verksamheten på ÅVC:er och innehåller material som kan stötta i det dagliga arbetet och för att utveckla verksamheten på längre sikt.

I kapitel två går handboken igenom grunderna i kommunikationsplanering och beteendeförändring. Att planera kommunikationsinsatser innebär att gå igenom några olika steg. I handboken finns flera steg-för-steg beskrivningar för kommunikationsplanering, som kan användas i kommunikationsplaner.

Kommunikationsinsatser behöver ta hänsyn till hur vi människor fungerar. Att utforma insatser med grund i beteendeforskning är ett verktygför att åstadkomma önskad beteendeförändring. Beteendeinsikter är

forskningsbaserade insikter om mänskligt beteende, som ansvariga på ÅVC:er med fördel kan integrera i kommunikationsarbetet. Kapitlet innehåller också stöd och tips för att göra målgruppsanalyser, välja kanaler och formulera budskap.

Kapitel tre utgår från vanligt förekommande utmaningar och kommunikationsmöjligheter på ÅVC:er. För att göra det lätt för läsaren är texten indelade i utmaningar före besöket, under besöket och efter besöket. Utifrån dessa utmaningar presenteras tillhörande beteendeutmaningar ihop med potentiellt bakomliggande beteendeinsikter och förslag på effektiva insatser. I kapitlet finns fler tips och exempel på kommunikationsinsatser före, under och efterkundernas besök på ÅVC:n. Syftet är att läsaren ska få en förståelse för beteendeutmaningarna och i förlängningen våga testa den här typen av åtgärder (beteendeinsatser/nudges) för att åstadkomma önskade beteendeförändringar både före, under och efter besöket. Exempel på åtgärder ska dock inte ses som de enda eller självklart ”rätta” åtgärderna för just er utmaning, då vilka åtgärder som är lämpliga beror på sammanhanget. För att rikta insatser rätt krävs en djupare analys av målgrupper, förutsättningar och beteendeutmaningar i den lokala kontexten.

Handboken innehåller en mängd information, analyser och tips som kan skapa värde i kommunikationsarbetet och i arbetet med beteendeförändringar. Den behöver inte nödvändigtvis läsas från pärm till pärm utan du kan plocka ut tips utifrån dina behov. Om du vill ha en mycket kort sammanställning finns en checklista i slutet av handboken.

Handboken är framtagen av en arbetsgrupp på Ramboll med bakgrund inom avfallshantering, kommunikation och beteendeekonomi. Uppdragsledare var Tomas Thernström och medförfattarna var Frida Blad, Frida Gothnier Leander, Frida Lindqvist och Hanna Gustavsson. I arbetet har det funnits en referensgrupp med kommunikatörer och personal från ÅVC:er, samt en representant från Avfall Sverige. Handboken är finansierad av Avfall Sverigeutvecklingssatsning.

 

Du måste vara medlem för att kunna ladda ner rapporten. Om du inte är medlem kan du beställa rapporten under fliken "Beställ".


Det här är en handbok i kommunikation för återvinningscentraler (ÅVC:er). Syftet med handboken är att ge vägledning för riktad och effektiv kommunikation mot de som besöker och använder kommunernas ÅVC:er. Handboken utgör ett stöd i kommunikationsarbetet med syfte att möta utmaningar på återvinningscentraler. Handboken riktar sig till dig som jobbar med att utveckla verksamheten på ÅVC:er och innehåller material som kan stötta i det dagliga arbetet och för att utveckla verksamheten på längre sikt.

I kapitel två går handboken igenom grunderna i kommunikationsplanering och beteendeförändring. Att planera kommunikationsinsatser innebär att gå igenom några olika steg. I handboken finns flera steg-för-steg beskrivningar för kommunikationsplanering, som kan användas i kommunikationsplaner.

Kommunikationsinsatser behöver ta hänsyn till hur vi människor fungerar. Att utforma insatser med grund i beteendeforskning är ett verktygför att åstadkomma önskad beteendeförändring. Beteendeinsikter är

forskningsbaserade insikter om mänskligt beteende, som ansvariga på ÅVC:er med fördel kan integrera i kommunikationsarbetet. Kapitlet innehåller också stöd och tips för att göra målgruppsanalyser, välja kanaler och formulera budskap.

Kapitel tre utgår från vanligt förekommande utmaningar och kommunikationsmöjligheter på ÅVC:er. För att göra det lätt för läsaren är texten indelade i utmaningar före besöket, under besöket och efter besöket. Utifrån dessa utmaningar presenteras tillhörande beteendeutmaningar ihop med potentiellt bakomliggande beteendeinsikter och förslag på effektiva insatser. I kapitlet finns fler tips och exempel på kommunikationsinsatser före, under och efterkundernas besök på ÅVC:n. Syftet är att läsaren ska få en förståelse för beteendeutmaningarna och i förlängningen våga testa den här typen av åtgärder (beteendeinsatser/nudges) för att åstadkomma önskade beteendeförändringar både före, under och efter besöket. Exempel på åtgärder ska dock inte ses som de enda eller självklart ”rätta” åtgärderna för just er utmaning, då vilka åtgärder som är lämpliga beror på sammanhanget. För att rikta insatser rätt krävs en djupare analys av målgrupper, förutsättningar och beteendeutmaningar i den lokala kontexten.

Handboken innehåller en mängd information, analyser och tips som kan skapa värde i kommunikationsarbetet och i arbetet med beteendeförändringar. Den behöver inte nödvändigtvis läsas från pärm till pärm utan du kan plocka ut tips utifrån dina behov. Om du vill ha en mycket kort sammanställning finns en checklista i slutet av handboken.

Handboken är framtagen av en arbetsgrupp på Ramboll med bakgrund inom avfallshantering, kommunikation och beteendeekonomi. Uppdragsledare var Tomas Thernström och medförfattarna var Frida Blad, Frida Gothnier Leander, Frida Lindqvist och Hanna Gustavsson. I arbetet har det funnits en referensgrupp med kommunikatörer och personal från ÅVC:er, samt en representant från Avfall Sverige. Handboken är finansierad av Avfall Sverigeutvecklingssatsning.

 

Du måste vara medlem för att kunna ladda ner presentationer. Om du inte är medlem kan du beställa presentationer under fliken "Beställ".


Senast uppdaterad - 2024-01-16