2023:24/Dioxinprovtagning vid start/stopp-förhållanden över rökgasrening med kol-dopade fyllkroppar

  • Författare: Eva Weidemann och Lisa Lundin, Umeå Universitet Avfall
  • Antal sidor: 32
  • Pris: 300

Målet med det här projektet var att undersöka dioxinavskiljningskapaciteten över ett vått reningssteg vid start- och stoppförhållanden, med syftet att öka kunskapsläget kring hur våt rökgasrening med koldopade fyllkroppar klarar av att parera för ökad dioxinbildning vid start- och stoppförhållanden.

Provtagningen ägde rum i samband med ett planerat revisionsstopp och prover togs ut parallellt före och efter det våta rökgasreningssteget under hela nedeldnings- och avkylningstiden samt under torkeldning, uppstart och till 100 % drift på avfallsbränsle.

Under nedeldning togs två 6 timmars prover och ett 12 timmars prov efter vilken panntemperaturen sjunkit så lågt att dioxinbildning sannolikt inte skedde i någon del av systemet. Skorstensprovet med högst halt togs i början av nedeldningen (0,014 ng I-TEQ/Nm3), hade god marginal till gränsvärdet 0,1 ng I-TEQ/Nm3, och var lägre än emissionerna under normal drift. Vid uppeldningen togs tre stycken 12 timmars prover under torkeldningen, och sedan två stycken 4 timmars prover då fastbränslematningen påbörjades. Bränslematning av avfallsbränsle då eldstadstemperaturen överskred 850 °C. Övergången till fastbränsle var något svajig och vid ett tillfälle gick oljebrännare in under en kort period för att hjälpa förbränningen. I slutet av sista provtagningen stoppades bränslematningen och pannan eldas ned igen, på grund av ett icke förbränningsrelaterat fel.

I samband med att avfallsförbränningen inleddes uppmättes de högsta halterna (0,23 ng I-TEQ/Nm3) av dioxiner i skorstenen, men halterna verkar sjunka snabbt efter att bränslematning påbörjats. Under den påföljande provtagningsperioden var emissionerna något över gränsvärdet (0,14 ng I-TEQ/Nm3). Gränsvärdet för dioxinemissioner överskreds under ca 12 % av provtagningstiden, eller 8 timmar av de 68 timmar som provtagning genomförts under icke-normala driftsförhållanden. Högre dioxinhalter sammanföll med högre halter stoft och CO i skorstenen i samband med att bränslematningen påbörjas. Högsta uppmätta stofthalter vid quench var ca 20 ggr högre under uppstartsförhållandena än vid normal drift och korrelerade med att bränslematningen påbörjats. Dioxiner är starkt partikelbundna och det är inte omöjligt att de förhöjda dioxinhalterna som uppmätts under uppstarten till viss del beror på genomsläpp av partiklar som erbjuder dioxinerna ytor att följa med förbi de koldopade fyllkropparna.

Du måste vara medlem för att kunna ladda ner rapporten. Om du inte är medlem kan du beställa rapporten under fliken "Beställ".


Målet med det här projektet var att undersöka dioxinavskiljningskapaciteten över ett vått reningssteg vid start- och stoppförhållanden, med syftet att öka kunskapsläget kring hur våt rökgasrening med koldopade fyllkroppar klarar av att parera för ökad dioxinbildning vid start- och stoppförhållanden.

Provtagningen ägde rum i samband med ett planerat revisionsstopp och prover togs ut parallellt före och efter det våta rökgasreningssteget under hela nedeldnings- och avkylningstiden samt under torkeldning, uppstart och till 100 % drift på avfallsbränsle.

Under nedeldning togs två 6 timmars prover och ett 12 timmars prov efter vilken panntemperaturen sjunkit så lågt att dioxinbildning sannolikt inte skedde i någon del av systemet. Skorstensprovet med högst halt togs i början av nedeldningen (0,014 ng I-TEQ/Nm3), hade god marginal till gränsvärdet 0,1 ng I-TEQ/Nm3, och var lägre än emissionerna under normal drift. Vid uppeldningen togs tre stycken 12 timmars prover under torkeldningen, och sedan två stycken 4 timmars prover då fastbränslematningen påbörjades. Bränslematning av avfallsbränsle då eldstadstemperaturen överskred 850 °C. Övergången till fastbränsle var något svajig och vid ett tillfälle gick oljebrännare in under en kort period för att hjälpa förbränningen. I slutet av sista provtagningen stoppades bränslematningen och pannan eldas ned igen, på grund av ett icke förbränningsrelaterat fel.

I samband med att avfallsförbränningen inleddes uppmättes de högsta halterna (0,23 ng I-TEQ/Nm3) av dioxiner i skorstenen, men halterna verkar sjunka snabbt efter att bränslematning påbörjats. Under den påföljande provtagningsperioden var emissionerna något över gränsvärdet (0,14 ng I-TEQ/Nm3). Gränsvärdet för dioxinemissioner överskreds under ca 12 % av provtagningstiden, eller 8 timmar av de 68 timmar som provtagning genomförts under icke-normala driftsförhållanden. Högre dioxinhalter sammanföll med högre halter stoft och CO i skorstenen i samband med att bränslematningen påbörjas. Högsta uppmätta stofthalter vid quench var ca 20 ggr högre under uppstartsförhållandena än vid normal drift och korrelerade med att bränslematningen påbörjats. Dioxiner är starkt partikelbundna och det är inte omöjligt att de förhöjda dioxinhalterna som uppmätts under uppstarten till viss del beror på genomsläpp av partiklar som erbjuder dioxinerna ytor att följa med förbi de koldopade fyllkropparna.

Du måste vara medlem för att kunna ladda ner presentationer. Om du inte är medlem kan du beställa presentationer under fliken "Beställ".


Senast uppdaterad - 2024-04-11