2023:28/Beteendepåverkan i kombination med nytt skyltsystem

  • Författare: Mattias Adolfsson, Nudged
  • Antal sidor: 59
  • Pris: 300

Vi ville i detta projekt undersöka om införande av Avfall Sveriges nationella skyltsystem, dels enskilt, dels i kombination med beteendepåverkan/nudging, skulle få målgruppen att ändra sitt beteende avseende avfallshantering och källsortering av avfall. Projektet genomfördes tillsammans med Familjebostäder och Bostadsbolaget som ingår i den kommunala koncernen Förvaltnings AB Framtiden i Göteborg. Projektet har haft två huvudsakliga syften:

1. Att undersöka om ett nytt, tydligt och enhetligt skyltsystem kan påverka boende i flerbostadshus att sortera sitt avfall bättre i miljörummen.

2. Att undersöka om kombinationen med ett sådant skyltsystem och nudging kan påverka boende i flerbostadshus att förändra sina beteenden och sortera sitt avfall bättre i miljörummen.

Vår hypotes i detta projekt var att vi genom att implementera ett nytt, väl genomtänkt, enhetligt och tydligt skyltsystem i kombination med nudgande åtgärder skulle kunna få de boende i pilotområdena att ändra sina beteenden och sortera sitt avfall bättre. Därigenom skulle vi få mindre mängder restavfall och renare fraktioner för vidare behandling av de olika avfallsfraktionerna.

Projektet genomfördes enligt Nudgds beprövade modell ”Nudgingprocessen”, vilken beskrivs närmare i rapporten. Tre områden och tre miljörum i varje område valdes ut för pilottest där ett av rummen i varje område fungerade som kontrollgrupp. Pilotprojekten genomfördes i områdena Majorna, Johanneberg och Rannebergen, som alla ligger i Göteborgs kommun.

Generellt sett kan vi konstatera goda resultat och uppfyllande av projektets mål. Dock avviker resultatet för miljörummet på Wadmansgatan 16 i området Centrum Johanneberg. Där ser vi en minskning av mängden restavfall, men en mycket liten och ej signifikant minskning.

När det gäller kostnaderna så kan vi konstatera att vi även här ser, i många fall, kanske oväntat goda resultat med procentuella minskningar som med, i de flesta fall med god marginal, uppfyller projektmålen. Även när det gäller kostnader sticker Wadmansgatan ut som avvikande, naturligtvis p g a att vi inte såg några minskade avfallsmängder där, men även p g a att antalet kärl och tömningsfrekvens förefaller vara väl optimerade. Här ska också nämnas att vi inte kan tillskriva de åtgärder som genomförts i projektet hela äran för de minskade kostnaderna. I vissa fall hade man redan från början en överdimensionering vilket, genom att ingående studera avfallsstatistiken, skulle kunna justeras.

Projektet har finansierats av Avfall Sverige, Familjebostäder, Bostadsbolaget och Nudgd. Familjebostäder samt Bostadsbolaget har, förutom finansiering, bidragit med kunskap och erfarenhet kring avfallshantering i flerbostadshus och utmaningar förknippade med detta samt testbäddar för genomförda pilotprojekt.

Kombinationen av nya skyltar och nudging ger ett bra resultat i samtliga områden, ett fallundantaget. De åtgärder som genomfördes har således haft god effekt trots varierande förutsättningar i de olika områdena.

Genom att låta symboler och färger träda fram skapar vi tydlighet. Genom information ökar vi förståelsen och genom att få de boende att lämna autopiloten och aktivera sitt logiska tänkande motverkar vi slentrianmässigt beteende och gamla vanor. Sammantaget har detta medfört att de boende i våra tre pilotområden har sorterat sitt avfall bättre.

Viktiga slutsatser är att det är av stor vikt att informera de boende på sätt som de kan ta till sig. En annan viktig slutsats är att det är avgörande att hålla miljörummen trygga, lätt tillgängliga och rena och fräscha. Dessa faktorer skapar ofta mindre hållbara beteenden ute i miljörummen som är svåra att förändra så länge de kvarstår.

Du måste vara medlem för att kunna ladda ner rapporten. Om du inte är medlem kan du beställa rapporten under fliken "Beställ".


Vi ville i detta projekt undersöka om införande av Avfall Sveriges nationella skyltsystem, dels enskilt, dels i kombination med beteendepåverkan/nudging, skulle få målgruppen att ändra sitt beteende avseende avfallshantering och källsortering av avfall. Projektet genomfördes tillsammans med Familjebostäder och Bostadsbolaget som ingår i den kommunala koncernen Förvaltnings AB Framtiden i Göteborg. Projektet har haft två huvudsakliga syften:

1. Att undersöka om ett nytt, tydligt och enhetligt skyltsystem kan påverka boende i flerbostadshus att sortera sitt avfall bättre i miljörummen.

2. Att undersöka om kombinationen med ett sådant skyltsystem och nudging kan påverka boende i flerbostadshus att förändra sina beteenden och sortera sitt avfall bättre i miljörummen.

Vår hypotes i detta projekt var att vi genom att implementera ett nytt, väl genomtänkt, enhetligt och tydligt skyltsystem i kombination med nudgande åtgärder skulle kunna få de boende i pilotområdena att ändra sina beteenden och sortera sitt avfall bättre. Därigenom skulle vi få mindre mängder restavfall och renare fraktioner för vidare behandling av de olika avfallsfraktionerna.

Projektet genomfördes enligt Nudgds beprövade modell ”Nudgingprocessen”, vilken beskrivs närmare i rapporten. Tre områden och tre miljörum i varje område valdes ut för pilottest där ett av rummen i varje område fungerade som kontrollgrupp. Pilotprojekten genomfördes i områdena Majorna, Johanneberg och Rannebergen, som alla ligger i Göteborgs kommun.

Generellt sett kan vi konstatera goda resultat och uppfyllande av projektets mål. Dock avviker resultatet för miljörummet på Wadmansgatan 16 i området Centrum Johanneberg. Där ser vi en minskning av mängden restavfall, men en mycket liten och ej signifikant minskning.

När det gäller kostnaderna så kan vi konstatera att vi även här ser, i många fall, kanske oväntat goda resultat med procentuella minskningar som med, i de flesta fall med god marginal, uppfyller projektmålen. Även när det gäller kostnader sticker Wadmansgatan ut som avvikande, naturligtvis p g a att vi inte såg några minskade avfallsmängder där, men även p g a att antalet kärl och tömningsfrekvens förefaller vara väl optimerade. Här ska också nämnas att vi inte kan tillskriva de åtgärder som genomförts i projektet hela äran för de minskade kostnaderna. I vissa fall hade man redan från början en överdimensionering vilket, genom att ingående studera avfallsstatistiken, skulle kunna justeras.

Projektet har finansierats av Avfall Sverige, Familjebostäder, Bostadsbolaget och Nudgd. Familjebostäder samt Bostadsbolaget har, förutom finansiering, bidragit med kunskap och erfarenhet kring avfallshantering i flerbostadshus och utmaningar förknippade med detta samt testbäddar för genomförda pilotprojekt.

Kombinationen av nya skyltar och nudging ger ett bra resultat i samtliga områden, ett fallundantaget. De åtgärder som genomfördes har således haft god effekt trots varierande förutsättningar i de olika områdena.

Genom att låta symboler och färger träda fram skapar vi tydlighet. Genom information ökar vi förståelsen och genom att få de boende att lämna autopiloten och aktivera sitt logiska tänkande motverkar vi slentrianmässigt beteende och gamla vanor. Sammantaget har detta medfört att de boende i våra tre pilotområden har sorterat sitt avfall bättre.

Viktiga slutsatser är att det är av stor vikt att informera de boende på sätt som de kan ta till sig. En annan viktig slutsats är att det är avgörande att hålla miljörummen trygga, lätt tillgängliga och rena och fräscha. Dessa faktorer skapar ofta mindre hållbara beteenden ute i miljörummen som är svåra att förändra så länge de kvarstår.

Du måste vara medlem för att kunna ladda ner presentationer. Om du inte är medlem kan du beställa presentationer under fliken "Beställ".


Senast uppdaterad - 2024-01-25