För medlemmar

Upphandlingsstöd

Upphandlingsmallar

Avfall Sverige vägleder medlemmarna inom upphandlingsområdet genom att tillhandahålla mallar för upphandling av tjänster och varor inom avfallsområdet:

Klicka på länkarna i menyn till vänster för att komma till upphandlingsmallarna och få mer information om respektive mall. 

Auktorisationsmallar

Ett alternativ till upphandling kan vara att auktorisera entreprenörer för insamling och behandling av avfall under kommunalt ansvar. Så kallade auktorisationssystem anses inte utgöra en tilldelning av ett offentligt kontrakt och omfattas inte av upphandlingsreglerna. Ett auktorisationssystem innehåller inte något egentligt urval, utan endast en kontroll av att leverantörerna uppfyller uppställda krav. Vilken leverantör som ska leverera tjänsten bestäms i stället i ett senare skede av den enskilde som ska bruka tjänsten.

Avfall Sverige har följande auktorisationsmallar: 

Klicka på länkarna i menyn till vänster för att komma till auktorisationsmallarna och få mer information om respektive mall.

Vägledning för upphandling av plockanalyser

I vägledning för upphandling av utförare av plockanalys lämnas rekommendationer avseende innehåll i följande delar av ett upphandlingsdokument för upphandling av utförare av plockanalys:

Ladda ned:
Vägledning för upphandling utförare av plockanalys (reviderad 2024)

Läs mer om plockanalyser

Kompetenskrav enligt branschvalidering

Avfalls- och återvinningsbranschen förändras snabbt och behöver mer kompetens för att klara omställningen till ett mer resurseffektivt och cirkulärt samhälle. För att branschen ska klara detta behöver yrkesrollerna bli tydligare och de kompetenser och färdigheter som krävs synliggöras, säkerställas och valideras. Detta gäller oavsett om utförandet sker internt i egen regi eller genom upphandling av tjänster från en extern leverantör.

För avfallshantering och återvinning finns en nationellt förankrad, partsgemensamt framtagen och förvaltad branschvalideringsmodell. Flera kommunala bolag och kommunalförbund arbetar med kompetensförsörjning genom validering av egen personal på återvinningscentraler och för avfallshämtare. En stor del av den kommunala avfallshanteringen utförs dock av upphandlade entreprenörer. Det är rimligt att även kunna ställa krav på leverantören att personalen ska ha ett yrkesbevis i enlighet med branschvalideringsmodellen. Det skulle kunna göras genom att krav ställs på att den personal som leverantören tillhandahåller ska vara validerad inom viss tid från uppdragets start, det vill säga att validering kan ske under uppdragets genomförande.

I PM nr 9 2025 ”Kompetenskrav i upphandling” beskrivs förslag till hur ett sådant krav kan lyftas in vid upphandling och avspeglas i Avfall Sveriges mallar för upphandling av avfallshämtning respektive upphandling av drift av ÅVC.

Ladda ned:
PM nr 9 2025 Kompetenskrav i upphandling – Krav på validering av kompetens hos leverantörer vid upphandling av tjänster för avfallshämtning och drft av ÅVC

Läs mer om validering hos Sobona

Bilagor till mallar för upphandling

Om kommunen vill ställa krav på validering enligt branschvalideringsmodellen och dess kvalitetssäkringsmetodik behöver upphandlingsunderlaget kompletteras med krav på att personalen inom viss tid också ska kunna uppvisa ett formellt yrkesbevis. I nedan bilagor finns förslag på skrivningar för kompetenskrav enligt valideringsmodellen. Komplettera era upphandlingsdokument med valda texter i relevanta avsnitt.

Ladda ned:
Bilaga till Mall för upphandling av drift av Återvinningscentral vid krav på kompetens enligt Sobonas branschvalideringsmodell

Bilaga till Mall för upphandling av avfallshämtning vid krav på kompetens enligt Sobonas branschvalideringsmodell

Senast uppdaterad - 2025-11-17