Stipendiater 2019

2019 fick tre studenter Avfall Sveriges stipendium, Sofia Dannert, Josefin Norström och Emelie Oldensjö. 

Sofia Dannert och Josefin Norström

Sofia Dannert och Josefin Norström tilldelades ett stipendium på 15,000 kronor att dela på för uppsatsen Metod för bedömning av insamlings- och sorteringssystem för hushållsavfall. Utveckling av ett verktyg för multikriterieanalys med en- och fåfamiljshus i Linköping som fall.

Excelfil för multikriterieanalys

Om examensarbetet 
Examensarbetet har tagit fram en ett verktyg för att bedöma och jämföra olika avfallssystem för hushållsavfall från småhus. Införande av ett nytt system för avfallshantering i en kommun berör många intressenter, vilket också medför ett stort antal aspekter att ta hänsyn till vid beslut. I många fall är de här aspekterna inte direkt jämförbara med varandra vilket gör beslutsfattandet till en komplex uppgift. Multikriterieanalysen kan ge beslutsfattare överblick över beslutets olika delar men också struktur, transparens och eventuella kunskapsluckor i utredningen av avfallssystem inom olika kriterier. På så sätt kan användare av verktyget bli uppmärksammade på svagheter och bristande kunskaper som bör ytterligare utredas innan ett slutgiltigt beslut kan tas gällande nytt avfallssystem

Emelie Oldensjö

Emilie Oldensjö tilldelades ett stipendium på 15,000 kronor för din uppsats The practice of influencing. How zero waste YouTubers try to influence the reduction of waste through online communities. 

Om examensarbetet
Idén om zero waste har under de senaste åren omvandlats från att vara en industriterm till en livsstil där individer strävar efter att leva mer hållbart genom att minimera sitt vardagliga avfall. Den här studien syftade till att förstå hur individer använder YouTube som ett socialt nätverk för att försöka påverka andra att minimera sitt avfall. Dessa individer kan ses som influencers, eftersom de är en källa till information, inspiration och idéer. Studien fann att bland det viktigaste för dessa YouTubers var att sprida medvetenhet och skapandet av ett socialt nätverk. De pratade om både sina egna och även tittarnas positiva och negativa känslor kring livsstilen. Genom att sprida kunskap om avfallsminimering tog de på sig ett mentorskap. Genom studien var det inte möjligt att komma till slutsatsen om YouTube-tittarna faktiskt blir påverkade att minimera sitt avfall. Emellertid bör inte den potentiella påverkan från influencers som förespråkar hållbarhetsförändringar genom sociala medier försummas, utan ses som ytterligare ett sätt att arbeta med individers ohållbara avfallsbeteende.


Skriv ut: